Plannen voor rodelbaan Kardingebult in Groningen in stroomversnelling (en die baan moet de langste van Nederland worden)

Een voorbeeld van een metalen rodelbaan. Foto: Pixabay

Ze zijn er al jaren mee bezig, maar als alles meezit heeft Groningen in 2021 de langste rodelbaan van Nederland. Initiatiefnemers Roel Kuper en Marco van Dijk uit Lewenborg zijn druk in gesprek met de gemeente.

Al in 2017 kondigden ze hun plan aan tijdens de Open Raad van de Gemeente Groningen. Stadjers mochten daar hun projecten aan de Groningse gemeenteraad presenteren. Nu, ruim twee jaar later, gaat het concept van het duo de laatste fase in. Ze gaan het plan officieel indienen.

Langste rodelbaan van Nederland

Het duo wil bij de Kardingerbult de langste rodelbaan van Nederland realiseren. Een rodelbaan is een lange glijbaan waar mensen met sleeën op wielen naar beneden kunnen roetsjen. Met behulp van een stok kan de passagier de snelheid regelen.

De baan bij Kardinge zal in een spiraal van boven naar beneden om de heuvel cirkelen. Hij wordt van metaal zodat ‘ie heel het jaar door gebruikt kan worden. In totaal wordt de rodelbaan zo’n 468 meter lang. Er is een maximumsnelheid van 40 kilometer per uur mogelijk.

Rodelen in Duitsland

Van Dijk kwam ooit op het idee nadat hij was gaan rodelen in Duitsland. Toen hij in Groningen de Kardingerbult zag, dacht hij: jeetje, dit is hartstikke geschikt voor een rodelbaan . Samen met Kuper heeft hij het idee vervolgens aan de Groningse gemeenteraad gepitcht.

,,De gemeente is nog steeds enthousiast’’, vertelt Kuper aan stadsblog Sikkom. Ze gaan het plan officieel indienen waarna de gevolgen voor de bult en het gebied worden onderzocht. Zo wordt onder meer in kaar gebracht wat de impact van de rodelbaan is op het verkeer. Het duo verwacht niet dat die onderzoeken roet in het eten gooien.

Ook met de andere gebruikers van de heuvel verwacht hij geen problemen. Zo zijn de gebruikers van Bikepark Groningen juist blij met het plan. ,,Bij de rodelbaan komt een lift om mensen op de top te krijgen. Daar kunnen zij ook gebruik van maken.’’

Flinke duit

Heel het project kost wel een flinke duit. ,,Ongeveer een miljoen euro’’, zegt Kuper. ,,We gaan zelf investeren, we zijn met potentiële investeerders in gesprek en we willen onderzoeken of we subsidie voor de rodelbaan kunnen krijgen.’’

Als alles volgens plan verloopt, sleeën in 2021 de eerste rodelaars met een rotgang naar beneden.

menu