Plannen veerdienst Edinburgh-Eemshaven van de baan

Met de nachtboot, hier vanuit IJmuiden, reis je terwijl je slaapt. Foto: ANP

De plannen voor een veerdienst tussen Eemshaven en het Schotse Rosyth (bij Edinburgh) zijn van de baan. ,,Het is helaas een stille dood gestorven’’, zegt directeur Geralt Vels van Sealane.

Ook CEO Cas König van Groningen Seaport gaat ervan uit dat de ferry tussen Edinburgh en Eemshaven niet uitvaart. ,,Het is wel heel erg stil. En dat is nooit een goed teken.’’

Interne strubbelingen

Het Schotse TEC Farragon wilde de veerdienst gaan onderhouden. Het bedrijf zou samenwerken met Sealane in de Eemshaven. ,,Tot mijn verdriet is het plan van tafel’’, zegt Vels. ,,Waardoor het mis is gegaan, weet ik niet zeker. Maar ik denk dat het te maken heeft met interne strubbelingen bij TEC. De oorzaak van die ruzie ken ik niet, maar het lijkt mij geen ideale situatie om een lijndienst op te zetten.’’

Sealane heeft begin februari voor het laatst contact gehad met TEC Farragon. Daarna is het stil geworden, zegt Vels.

Niet verrast door afblazen plannen

Groningen Seaports was afgelopen zomer enthousiast over het idee van een veerdienst tussen Schotland en Eemshaven. Maar Seaports heeft ook nooit stoelen of banken gestoken dat zij niet aan zet zijn. ‘We staan in de stand van afwachten’’, zei CEO Cas König meer dan eens.

Nu gaat Seaports er vanuit dat de plannen van de baan zijn. Op het moment dat de plannen voor de veerdienst naar buiten kwamen, waren ze erg prematuur, zegt König. ,,Dus ik ben niet verrast als ze definitief afgeblazen zijn.’’

loading  

Brexit-files in Dover omzeilen via Groningen

In augustus vorig jaar bracht RTV Noord het nieuws over een veer dat moest gaan varen tussen Rosyth (vlakbij Edinburgh) en Eemshaven. Het Schotse TEC Farragon zou via Eemshaven inspelen op het Britse vertrek uit de Europese Unie. Dankzij de ferry naar Eemshaven zou het bedrijf lange brexit-files in Dover (Engeland) omzeilen.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de veerdienst al eind oktober van het afgelopen jaar in bedrijf zou komen. Drie weken later werd duidelijk dat dat geen haalbare kaart was.

De eerste vaart van de ferry werd uitgesteld tot april van dit jaar. Ook die datum werd niet gehaald.

Stilte

Sindsdien valt vooral de stilte rond het project op. König hierover: ,,We hebben vorig jaar een aanvraag voor een ferry binnengekregen en aangegeven dat hiervoor simulaties moeten worden uitgevoerd om de veerboot veilig te kunnen ontvangen.’’

Feitelijk is het contact daarbij gebleven, zegt König. ,,We zijn daarna nooit verder in gesprek geweest. Wij stonden ook in de stand van ‘afwachten wat er gaat komen’.’’

Onenigheid bij TEC

Eind vorig jaar bleek er onenigheid te zijn binnen TEC Farragon. De bij het project betroken directeur David Kellas verliet het bedrijf. Mededirecteur David Leighton zei tegen RTV Noord dat hij de plannen in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw wilde bekijken. De kans op doorgaan schatte hij toen 50 procent.

Leighton is nu onbereikbaar, ook op emails reageert hij niet. Een medewerker van het bedrijf zegt dat er op dit moment helemaal niets gaande is als het om de veerdienst naar Eemshaven gaat.

Haven zeer geschikt voor veerdiensten

König geeft de hoop niet helemaal op. Toekomstige veerdiensten vanuit de Eemshaven noemt hij fantastisch. ,,De haven is direct toegankelijk, er zijn geen sluizen. De verbinding met het vasteland is prima, de A7 begint hier en je rijdt in twee uur naar het Ruhrgebied. Eemshaven blijft een geschikte haven voor meerdere veerdiensten.’’

Ook Vels hoopt dat er nieuwe initiatieven komen. ,,Voor dit project is gedegen marktonderzoek gedaan. Er zou nu een partij in moeten stappen. Als die er is, hebben wij de bereidheid en de instelling die te faciliteren.’’

menu