Station Stadskanaal.

Politici en bestuurders zijn het eens: 'Die extra kosten voor de Ring Zuid in Groningen Stad mogen niet leiden tot bezuinigen op treinen in Oost-Groningen'

Station Stadskanaal. Foto: Corn� Sparidaens

Jammer dat de aanpak van de Zuidelijke Ringweg in Groningen duurder wordt, dat mag echter niet ten koste gaan van infrastructuurprojecten in Oost-Groningen.

Dat zeggen politici en bestuurders: het economisch belang van de regio mag niet ten koste gaan van dure projecten in de Stad. Ook de Wunderline, de internationale, snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen, mag geen kind van de rekening worden.

Projectleider Tjeerd Postma kan het zich ook niet voorstellen. ,,Het zou me erg verbazen en lig er helemaal niet wakker van. Het project wordt door het Rijk, EU, Duitsland en Groningen gefinancierd. We zijn er al elf jaar mee bezig. Nu afhaken levert veel meer schade op. De provincie Groningen heeft zich hard gemaakt voor de Wunderline, ze gaat nu echt niet de stekker er uit trekken.”

Nu afhaken is slecht voor het imago. ,,Je wordt ook nog eens als een onbetrouwbare partner gezien”, meent EDR-directeur Karel Groen. ,,Ik kan me ook niet voorstellen dat er aan de Wunderline getornd wordt.”

Politiek Stadskanaal: Spoorlijn Stadskanaal-Veendam niet ter discussie

De treinverbinding tussen Veendam en Stadskanaal staat wat politiek Stadskanaal betreft ook niet ter discussie. Deze moet er komen, de economische belangen zijn groot en de afspraak is gemaakt. Dat zeggen fractievoorzitters van Stadskanaal na aanleiding van de tekorten voor het werk aan De Ring Zuid in Groningen. Die tekorten zouden mogelijk worden opgevangen met geld voor de spoorverbinding.

Het geld waarmee het megaproject in Groningen wordt gerealiseerd, is afkomstig uit het ‘Regiospecifiek Project Zuiderzeelijn’ (RSP), daarin zitten ook projecten, zoals de verdubbeling van de N33, de aanleg van de Wunderline en de spoorverbinding Stadskanaal en Veendam.

De aanpak van de Zuidelijke Ringweg heeft echter een vertraging van drie jaar, waardoor de kosten significant zijn opgelopen. Over hoeveel geld het gaat, is niet duidelijk, wel dat er een financiële overeenkomst is gesloten tussen uitvoerder Combinatie Herepoort en de provincie. Woensdag worden de Provinciale Staten achter gesloten deuren bijgepraat.

VVD: vervelend voor de gedeputeerde, maar dat is niet ons probleem

„Vervelend voor de gedeputeerde, maar dit is niet ons probleem”, vat gemeenteraadslid Hans Klopstra (VVD) het samen. „Het is ondenkbaar dat de spoorverbinding niet doorgaat omdat de gedeputeerde (Fleur Gräper, D66, red.) niet kan rekenen.”

Dat de consequenties van de oplopende kosten van een project in de Stad, eventueel gedragen moeten worden in Oost-Groningen, kunnen fractievoorzitters niet bevatten. „Dit gaat niet ten kostte van Stadskanaal”, zegt Bert Van Beek (CU). „Wij hebben hier jaren over gepraat die lijn komt er gewoon.”

Hij gaat ‘driftig’ in gesprek als de spoorverbinding niet doorgaat. „Het zou gewoon betaald worden uit de RSP.” Het infrastructuurproject is van groot belang voor de ontsluiting van Stadskanaal, benadrukt Van Beek. Zonder die verbinding kan er ook geen Nedersaksenlijn komen.

Die verbinding richting Enschede is van groot economisch belang voor de hele regio Oost-Groningen, zegt Klaas Remmerts (CDA). Ook hij springt op de barricade. „Als nu al een voorstart wordt gemaakt -voor het schrappen van de lijn- dan is de gedeputeerde nog niet klaar met Oost-Groningen. De regio staat onder druk, het moet maar een keer afgelopen zijn”, zegt hij. Geld van het platteland gaat teveel naar steden, terwijl ook die gemeenten het financieel zwaar hebben.

PvdA: Geen tegenstelling tussen Stad en Ommeland creëren

Egbert Hofstra (PvdA): „Dit doet een beetje denken aan de Mariniers-kazerne”, daarmee doelt hij op de legerpost die in Zeeland gebouwd zou worden, maar waar uiteindelijk toch vanaf gezien werd. „Juist de spoorlijn was een lichtpuntje. Er is al een tegenstelling tussen de Randstad en het Randland. Laten we die tegenstelling nu niet ook tussen Stad en Ommeland creëren.”

menu