Politiebiker Bayron Jobing is blij met het blauwe zwaailicht op zijn fiets.

Politiebikers in centrum Groningen: blauwe zwaailamp maakt ons beter zichtbaar. Nu nog een sirene

Politiebiker Bayron Jobing is blij met het blauwe zwaailicht op zijn fiets. Foto: Jaspar Moulijn

Fietsende agenten (politiebikers) in het centrum van Groningen zijn blij met de blauwe zwaailamp op hun fiets. Ze doen mee aan een experiment met zo’n lamp.

Het basisteam Groningen Centrum heeft sinds begin dit jaar vier fietsen met blauw licht.

De ervaringen zijn positief, vertelt coördinator bikers Bayron Jobing. ,,We zijn beter zichtbaar, vooral in het donker. Als we iemand controleren op een donker tracé en de zwaailamp is aan, dan gaat het verkeer ruim om ons heen.’’

Meer zichtbaar en veilig

De proef met de lichten lijkt daarmee geslaagd, want die is opgezet om de zichtbaarheid, herkenbaarheid en inzetbaarheid van politieagenten te vergroten.

Jobing trekt veel op de fiets door de Stad. ,,Ik voel me veiliger met de zwaailamp’’, vertelt hij terwijl hij op de fiets een ronde maakt langs de Grote Markt in de binnenstad.

Hij draagt een gele hes over het bekende donkere politiekostuum met de gele accenten. Ook dat vergroot de zichtbaarheid. De blauwe zwaailamp voorop de fiets heeft hij nu even niet nodig, maar is met een simpele druk op de knop in te schakelen.

Blauw licht tijdens stapavonden

De pilot zou lopen tot eind april maar wordt verlengd tot oktober. ,,De blauwe zwaailamp is heel geschikt voor drukke stapavonden. Publiek ziet je dan van ver aankomen en kan voor je opzij gaan.’’ Maar de uitgaanswereld ligt nu plat door corona. Vandaar dat de proef langer duurt.

De politiebikers gaan ook regelmatig op pad met hun fiets om juist onopvallend in een wijk te surveilleren. Als ze dan op iets bijzonders stuiten kan het blauwe licht ook van pas komen.

Behalve het basisteam in Groningen doen fietsagenten in de politieregio’s Zeeland-West-Brabant, Amsterdam, Den Haag, en Oost-Brabant ook mee aan de proef. Als het blauwe licht een succes is, krijgen alle politiebikers in Nederland er een. Het basisteam Centrum telt zestien fietsers, in andere delen van de Stad zijn dat er twaalf per team.

Geen voorrang, want geen sirene

In tegenstelling tot andere hulpverleningsvoertuigen hebben fietsen met zwaailampen geen voorrang op ander verkeer. ,,We mogen wel een rood verkeerslicht negeren, maar hebben geen voorrang omdat we naast het optische licht geen geluidssignalen voeren’’, legt Jobing uit.

Een sirene op de politiefiets is wellicht een volgende stap, denkt hij. ,,Als je iemand van achteren benadert, wordt hij niet gewaarschuwd door het blauwe zwaailicht. Geluidssignalen kunnen dan handig zijn.’’

Insta take over

Om meer bekendheid te geven aan de proef verzorgt Jobing maandagmiddag en -avond een Insta take over : Via het Instagram-account van de Nationale Politie deelt hij informatie en ervaringen over het nieuwe blauwe licht. ,,Om een grote groep mensen meer inzicht te geven in ons werk en de functie van het blauwe licht.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu