Provincie doet bodemonderzoek op nieuwe route N33 tussen Zuidbroek en Appingedam

Er komt een bodemonderzoek naar het tracé dat gekozen is voor de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam.

Provinciale Staten willen unaniem weten of de aanleg van de extra rijbanen problemen oplevert, waardoor de kosten van de weg na de grondwerkzaamheden aanzienlijk kunnen stijgen.

De zorgen in de Staten zijn ontstaan na informatie over de aanleg van de huidige N33 destijds tussen Zuidbroek en Appingedam. Tientallen jaren geleden bleek dat het veengebied uitgebaggerd moest worden en voorzien van een stevige ondergrond. De bodem van de nieuwe route bestaat voor een deel ook uit een ‘slap veenpakket’.

Mocht bodemonderzoek uitwijzen dat het tracé extra aandacht verdient, dan zullen de kosten van de aanleg stijgen. In Provinciale Staten ging het woensdag over de vraag wie voor die kosten opdraait. Zoals de zaken er nu voorstaan, is dat de provincie.

Financiële risico’s

Het project is een samenwerking van provincie en Rijkswaterstaat, maar de regionale overheid draagt de financiële risico’s. Een motie van de PVV om de meerkosten bij Rijkswaterstaat neer te leggen, haalde geen meerderheid in de Staten. Gedeputeerde Fleur Gräper gaf aan dat er afspraken zijn gemaakt met het Rijk over de financiering van dit wegenproject. Zij wenst daar niet aan te tornen en ontraadde de motie.

VVD-Statenlid Nico Bakker stelt dat het tracé wellicht heroverwogen moet worden als blijkt dat de gekozen variant (nagenoeg een rechte lijn van Noordbroek naar het Eemskanaal) miljoenen extra gaat kosten. Voor de verdubbeling heeft de provincie een budget van ongeveer 100 miljoen euro gereserveerd.

Verkeer

Een tracéwijziging zou de ondernemers en de inwoners van de Farmsumerweg in Appingedam goed uitkomen. Zij pleiten voor behoud van de route aan de zuidkant van Appingedam die aansluit op de Woldweg. De bewoners van de Farmsumerweg denken dat het verkeer daar drastisch toeneemt als de meeste automobilisten via de oostkant in Appingedam komen. De Farmsumerweg is daar niet op berekend.

Gräper heeft beloofd onderzoek te doen naar een verkeersafwikkeling die de veiligheid ten goede komt. De ondernemers zijn voor behoud van de bestaande N33 aan de zuidkant omdat hun bedrijven dan beter bereikbaar zijn.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.