Ombouw zuidelijke ring Groningen: Provincie laat zich niet onder druk zetten door Herepoort

Overleg tussen de oppositie en de coalitie met commissaris van de koning Rene Paas in de Provinciale Staten over de voortgang van het project Zuideliijke Ringweg in Groningen. Foto: DVHN

De verhoudingen tussen de provincie en de aannemer Combinatie Herepoort over de bouw van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen zijn verder verziekt.

Dat blijkt uit verklaringen van gedeputeerde Fleur Gräper (D66) in provinciale staten. ,,We waren onaangenaam verrast dat de aannemer vorige week een aantal werkzaamheden stillegde. Maar daar laten we ons niet door onder druk zetten.’’

Donderdag doen projectorganisatie Aanpak Ring Zuid (rijkswaterstaat, provincie en gemeente) en bouwer Herepoort (een consortium van vier regionale en twee grote Duitse bouwbedrijven) weer een poging om de onderhandelingen vlot te trekken, zei wethouder Philips Broeksma (GroenLinks) in de gemeenteraad.

Volgens hem lag het begin juli gesloten principe-akkoord op 21 augustus voor het eerst in uitgewerkte vorm op tafel. Sindsdien is er al zeven keer over gepraat. De overeenkomst moet het bestaande bouwcontract uit 2016 vervangen.

Armpje drukken

Alle partijen lijken tijdens de onderhandelingen een flink staaltje ‘armpje drukken’ te spelen. Minister Van Nieuwenhuizen (VVD) zei eerder dat het rijk geen cent extra in de weg steekt, Herepoort haalde een deel van z’n machines weg en gisteren gaf Gräper geen krimp. ,,Het kan ook nog fout gaan, wat ik altijd heb gezegd.’’ In dat geval houdt Rijkswaterstaat de aannemers aan het contract wat zij zich niet kunnen permitteren. Er ligt dan een lange juridische strijd in het verschiet, terwijl de oude weg al is afgebroken.

Gräper moest op haar tong bijten om haar ergernis binnensmonds te houden. Herepoort verklaarde vorige week dat het met niet-urgente werkzaamheden stopt omdat het geen bank is, maar bouwer. Gräper: ,,De gesprekken verlopen moeizaam en ik constateer dat de aannemer het nodig vindt om dit soort uitlatingen te doen. Dat is niet de meest productieve manier om wijzigingen in de planning en de werkzaamheden aan te brengen.’’

Verwijten

De bouw van de weg is drie jaar vertraagd en wordt waarschijnlijk honderden miljoenen duurder. Rijkswaterstaat, aannemer en provincie verwijten elkaar fouten en moeten de pijn zien te verdelen. De provincie, die verantwoordelijk is voor de financiële strop, probeert de schade te beperken. Ze kreeg gisteren steun van de gemeenteraad van Groningen. Die gaf de boodschap dat meerkosten bij het rijk vandaan moeten komen en niet ten koste mogen gaan van andere RSP-projecten, zoals de aanleg van de spoorlijn naar Stadskanaal. Provincie en stad willen de plannen niet versoberen.

Tijdens spoeddebatten in de staten en de gemeenteraad uitten partijen hun frustratie over het gebrek aan informatie. Zij krijgen zo geen vat op het megaproject. ,,Twee gevoelens strijden om voorrang: frustratie en geduld’’, zei Frederic Geijtebeek (ChristenUnie) in het provinciehuis. Kees Frenay (SP) wil weten of Gräper nog wel ‘in control’ is. ,,Onze bestuurder is op de bijrijderstoel terecht gekomen en misschien zelfs wel op de achterbank. De aannemer voert de druk op en een akkoord lijkt verder weg. Wat is er aan de hand?’’

Geheimhouding

Hoewel de kritiek op geheimhouding toeneemt, houdt Gräper de ins & outs van de onderhandelingen stil. ,,Ik begrijp alle zorgen en frustraties en wil niets liever dan in alle openbaarheid praten. Maar elk woord dat ik gebruik en elke zin die ik uitspreek, kan in juridisch-contractuele context op zo’n manier gewogen en gelezen worden, dat het de belangen van de provincie schaadt.’’

,,We proberen een weg te bouwen die onze regio bereikbaar houdt, de economie versterkt en voor ons betaalbaar blijft. We zijn afhankelijk van een aannemer en andere overheden. Daarbij is het zeker niet in ons belang om als eerste van tafel te stappen. Daarom blijven wij praten en is een deadline (die was door sommige fracties voorgesteld, red) een slecht idee. Want dan krijgen wij op enig moment belang om te bewegen.’’ Ze wees erop dat de bouwer binnen de regels van het contract doorbouwt.

Failliet

Volgens statenlid Peter Gerrits (D66) staat er heel wat op het spel. Tegen politieke partijen die de stekker uit het project willen trekken, zei hij: ,,Vindt u dan dat kleine bouwbedrijven failliet moeten gaan? Door veranderde omstandigheden moet er een kop op het contract komen. Anders gaan zij dus dood.’’

Coalitie- en oppositiepartijen vinden elkaar in de opvatting dat ze hun controlerende taak beter moeten kunnen uitoefenen. Op het provinciehuis gaan Partij voor het Noorden, SP, CDA en VVD daar een weg voor zoeken. Op het stadhuis kreeg de SP de handen nog niet op elkaar voor een eigen onderzoek naar het debacle. Daar is het ook volgens Broeksma nog te vroeg voor. De stad sluit waarschijnlijk aan bij het onderzoek dat de provincie aankondigde voor als het project weer op de rails staat. Ook de minister en de Noordelijke Rekenkamer staan voor een onderzoek in de startblokken.

menu