Qbuzz verwacht veel minder reizigers

Qbuzz verwacht 15 tot 20 procent minder reizigers – vooral winkelend publiek uit de stad – als bussen niet meer over de Grote Markt in Groningen mogen rijden.

Interne evaluatie
Dat blijkt uit een interne evaluatie die in het bezit is van deze krant. De ervaring leert dat afhakers overstappen op auto of fiets, of helemaal niet meer naar de binnenstad gaan.

Volgens de evaluatie blijven vooral recreatieve bezoekers (winkelend publiek) weg als de halte Grote Markt verdwijnt. ,,Voor deze mensen zijn rechtstreekse routes en loopafstanden belangrijk. Ze stappen niet over en willen niet ver lopen.''

,,Comfort en gemak zijn voor hen de kracht van het OV in de binnenstad. In tegenstelling tot automobilisten kunnen zij uitstappen op de plek waar ze willen zijn. Voor vaste reizigers, zoals studenten en werknemers, zijn loopafstanden minder belangrijk. Zij waarderen snelheid en vooral een hoge frequentie.''

Qbuzz baseert de evaluatie op eerdere veranderingen, zoals de introductie van OV-concept Q-link in 2014 en het schrappen van de rijroute over de Grote Markt in vijf stadsbuslijnen. Die raakten tussen 12 en 43 procent van hun reizigers kwijt hoewel ze nog in de binnenstad (Gedempte Zuiderdiep) komen.

Reizigerstrugval
Met zeker 3 miljoen reizigers per jaar is de Grote Markt na het station de op één-na-drukste halte in Groningen en Drenthe. Het exacte aantal reizigers is onbekend: meer mensen reizen met één P+R kaartje..

De sterke daling van reizigers uit stadswijken valt in de totaalcijfers van de Grote Markt weg door het succes van Q-link. Deze bussen trekken 20 procent meer reizigers. De totale reizigersterugval op de Grote Markt bleef daarom in 2014 beperkt tot 6 procent, vorig jaar was er ondanks het verlies van de stadslijnen alweer een groei van 11 procent.

Opheffen
B en W van Groningen willen de halte op de Grote Markt opheffen. Dat geeft hen de kans straten in de binnenstad mooier in te richten en meer ruimte te geven aan fietsers en vooral wandelaars. De busroute door Munnekeholm en Brugstraat verdwijnt eerst. Voor de route aan de oostkant is een nieuwe brug over het Schuitendiep nodig.

In plaats van over de Grote Markt en de Munnekeholm rijden de bussen straks over de Diepenring (Schuitendiep en Turfsingel) en de Eeldersingel aan de randen van de binnenstad. B en W denken dat het OV in de binnenstad kan volstaan met de halte op het Gedempte Zuiderdiep en twee nieuwe bushaltes bij de Stadsschouwburg en het Stripmuseum. De gemeenteraad bespreekt het plan komende week.

Niet toelichten
Qbuzz wil de evaluatie niet toelichten en ook niet zeggen of het mogelijkheden aanreikt om bijvoorbeeld met elektrische bussen de bedreigde halte te handhaven.

,,De evaluatie is puur intern. Wij hebben geen zeggenschap en voeren alleen uit wat de overheid vraagt'', aldus woordvoerder Michel van der Mark. Het OV-bureau Groningen Drenthe bepaalt het beleid en wil dat de gemeente eventuele financiële schade van het plan (door Qbuzz geschat op 350.000 euro per jaar) vergoedt. Wethouder Paul de Rook (D66) is een van de drie bestuurders van het OV-bureau.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.