Het alternatief van CDA-raadslid Harry Wind voor de sluiting van station Sappemeer-Oost is unaniem aangenomen door de raad van Midden-Groningen.

Raad Midden-Groningen: alternatief openbaar vervoer na sluiting station Sappemeer-Oost

Het alternatief van CDA-raadslid Harry Wind voor de sluiting van station Sappemeer-Oost is unaniem aangenomen door de raad van Midden-Groningen. Foto: DvhN

De gemeenteraad van Midden-Groningen schaart zich unaniem achter een motie van Harry Wind. Het CDA-raadslid bepleit daarin alternatief openbaar vervoer als straks station Sappemeer-Oost gesloten wordt.

Vooropgesteld: de gemeenteraad van Midden-Groningen vindt eensgezind dat station Sappemeer-Oost open moet blijven. De realiteit is dat de provincie Groningen het station zondag 13 december sluit en zich, in de woorden van CDA-raadslid Harry Wind, met een jantje-van-leiden van het toegezegde onderzoek naar alternatieven heeft afgemaakt.

Motie vreemd aan de orde van de dag

Dus restte Wind niets anders dan zelf een alternatief te bedenken en dat de afgelopen raadsvergadering als ‘motie vreemd aan de orde van de dag’ in te dienen.

Wind woont in Muntendam en is buschauffeur met standplaats Oude Pekela. Hij weet waarover hij praat wanneer het om een realistisch alternatief gaat. ,,Mijn motie wil de huidige lijn 174, Veendam-Zuidbroek en vice versa, laten doorrijden naar Groningen.’’

Dit betekent dat de bus in Zuidbroek niet rechtsomkeert maakt naar Veendam, maar via de A7 of het Westeinde doorrijdt naar Sappemeer en Hoogezand, vervolgens via de Noorderstraat en Hoofdstraat doorrijdt naar de Kerkstraat, rechts afslaat en de A7 naar Groningen oprijdt.

Meer parkeergelegenheid en fietsenstallingen

De provincie sluit Sappemeer-Oost om extra sneltreinen tussen Groningen en Winschoten te kunnen laten rijden. Midden-Groningen telt vijf treinstations en onderzoek zou uitwijzen dat op Sappemeer-Oost de minste reizigers in- en uitstappen. Zij kunnen straks naar station Hoogezand-Sappemeer, op 2 kilometer afstand. Daar worden meer parkeergelegenheid, fietsenstallingen en fietskluizen aangelegd.

De door Wind voorgestelde lijn zou als QLink ingestoken moeten worden, vanwege betere voorrangsregels bij de Regel Verkeersinstallaties (RVI) in de gemeente Groningen. Zo ontstaat, aldus Wind, via de Boumaboulevard en het UMCG een reistijd van 30 minuten van Sappemeer naar Groningen. ,,En dat is vergelijkbaar met de treinreistijd.’’

‘Gebied heeft al genoeg voor de kiezen gehad’

Het doorrijden van lijn 174 naar Groningen kost voor een halfuurs-dienst 150.000 tot 200.000 euro per jaar. Rijdt de bus eenmaal in het uur, dan wordt het wat goedkoper. De provincie moet dit betalen. ,,Ons gebied heeft al genoeg voor de kiezen gehad’’, aldus Thea van der Veen (PvdA). ,,Er zijn met de provincie duidelijke afspraken gemaakt en daar heeft de provincie zich aan te houden.’’

De gemeenteraad van Midden-Groningen heeft de motie unaniem aangenomen. De opsteller werd uitvoerig gecomplimenteerd voor de manier waarop hij het voorstel had uitgewerkt en ingediend. Harry Wind praat volgende week met de verkeersmedewerker van Midden-Groningen en iemand van het OV-Bureau over de uitvoerbaarheid van de motie.

menu