Boskalis’ sleepdochter Smit heeft het Nederlandse vrachtschip Eemslift Hendrika geborgen. Het gekapseisde schip zit vast aan twee slepers en wordt naar het Noorse Alesund gebracht voor nadere inspectie.Daarmee is het gevaar geweken, stelt Boskalis donderdagochtend.

Woensdagavond bracht een helikopter het bergingsteam van Boskalis aan boord. De Noorse autoriteiten achtten het eerder op de dag niet verantwoord dat de helikopter zou opstijgen, waardoor de reddingspoging werd uitgesteld.

„De zee is iets rustiger nu, maar het wordt een race tegen de klok. Het is gelukt om de Hendrika aan te lijnen aan de twee zeeslepers. Er kan gesleept worden”, zei topman Peter Berdowski van Boskalis woensdagavond tegen De Telegraaf.

Minder wind

De Normad Drodt en BB Ocean houden de Hendrika stabiel. Volgens Berdowski is de zee iets rustiger en is er steeds minder wind.

Het team van Boskalis is dinsdag naar Alesund gevlogen. Van daaruit kost het een uur om bij de op drift geraakte Eemslift Hendrika te komen. Het schip dobbert al een paar dagen stuurloos op de golven: de hoofdmotor werkt niet meer.

Volgens de Noorse kustwacht was het schip van positie gewijzigd. De weersomstandigheden werden iets beter dan de afgelopen dagen, zo meldde Hans Petter Mortensholm van de Noorse kustwacht.

De zegsman zei wel dat een deel van de lading van het schip is afgevallen. Het Noorse kustwachtschip Sortland kwam rond het middaguur bij het op drift geraakte schip. De berging werd bemoeilijkt door de stormachtige wind en de zware zeegang met golven van tien tot vijftien meter hoogte.

Vorige week trok Boskalis het containerschip de Ever Given vlot in het Suezkanaal, waardoor de logistiek van de wereldhandel niet langer geblokkeerd werd. Dit lijkt een kleinere klus.

Milieuprobleem

Het schip van rederij Amasus Shipping in Delfzijl raakte maandag in de moeilijkheden door een schuivende lading. De twaalfkoppige bemanning werd met een helikopter van boord gehaald en naar Ålesund gebracht.

De kapitein zou gewond zijn geraakt, maar hoe ernstig is niet bekend. Het schip was vanuit het Duitse Bremerhaven onderweg naar de Noorse havenplaats Kolvereid. Omdat er zware stookolie en diesel aan boord is, kan een lek milieuproblemen opleveren.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen