Randstad favoriet voor miljarden Groeifonds, Lelylijn ontbreekt: 'Het Noorden wordt (weer) overgeslagen'

De spoorlijn tussen Grou en Leeuwarden. FOTO ARCHIEF Foto: niels de vries

De eerste infrastructurele miljarden van het Groeifonds, het nieuwe investeringsfonds van het kabinet-Rutte III, vloeien grotendeels naar de Randstad.

Dat blijkt uit de shortlist die het kabinet heeft vrijgegeven. Op de projectlijst staan openbaar-vervoerverbindingen in de regio Amsterdam, de zuidelijke Randstad en Utrecht. Het gaat om plannen voor nieuwe trein- en tramverbindingen, zelfrijdende bussen, voor lightrail en voor de verlenging van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

Verder maakt de brainportlijn Eindhoven kans, evenals een nieuwe buisleiding voor gevaarlijke stoffen van de Rotterdamse haven naar chemiepark Chemelot in Limburg. De laatste moet vervoer via het spoor overbodig maken.

‘Noorden overgeslagen’

De Lelylijn ontbreekt. Dat is op zich niet verrassend; de kosten voor aanleg van die nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Groningen moeten nog goed op een rijtje worden gezet. De Werkgroep Lelylijn is evenwel teleurgesteld. ,,Het Noorden wordt (weer) overgeslagen’’, reageert zij.

Tijdens de eerste ronde is voor de komende vijf jaar 20 miljard euro te vergeven. Dat geld wordt grofweg in drie delen opgesplitst. Het gaat naar infrastructuur, scholing en innovatie. Er zijn nu veertien projecten aangemeld die samen 25,5 miljard euro moeten kosten. Een deel zal dus afvallen.

Een speciale beoordelingscommissie van deskundigen legt de projecten de komende weken langs de meetlat. Het kabinet neemt in het tweede kwartaal een besluit.

De ministeries van Financiën en van Economische Zaken melden nadrukkelijk dat meerdere projectvoorstellen de shortlist niet hebben gehaald. ,,Dit zegt niets over het belang van die projecten, maar over de compleetheid van de voorstellen. De voorstellen kunnen na aanpassing desgewenst bij een volgende ronde opnieuw worden ingediend.’’

menu