Rechtszaak voor veilige spoorwegovergang winsum

Nabestaanden van Gerjon Kazemier willen via de rechter een betere beveiliging van de spoorwegovergang in de Voslaan bij Winsum afdwingen.

De Gerjon Kazemierstichting heeft daarvoor een kort geding aangespannen tegen ProRail, Arriva en de gemeente Winsum.

Op de beruchte overgang waar vorige week achttien gewonden vielen bij een botsing tussen een melkwagen en een trein, kwam twee jaar eerder de 24-jarige Gerjon Kazemier uit Ten Post om het leven. Zijn auto werd gegrepen door een trein. Een half jaar eerder vond een 67-jarige krantenbezorger op dezelfde plek in dichte mist de dood door een botsing met een trein.

De stichting eist dat bij de gewraakte overgang per direct een verkeersregelaar komt die contact heeft met treinmachinisten en wegverkeer kan waarschuwen voor een naderende trein. Deze regelaar moet blijven tot er een noodweg is en de overgang dicht kan. Een eenvoudig knipperlichtsysteem gebaseerd op treindetectie kan ook volstaan. ,,Dan is de angel eruit en kan men rustig op zoek naar een definitieve oplossing voor deze gevaarlijke spoorwegovergang’’, zegt advocaat Arvin Kolder van de stichting die in het leven is geroepen om juridisch meer druk uit te kunnen oefenen.

Anderhalf jaar geleden werd een kort geding afgeblazen omdat ProRail destijds alsnog toezegde de overgang te sluiten. ,,Achter de schermen hebben we de druk er constant op gehouden. Zonder resultaat. Er is niks gedaan’’, verklaart advocaat Arvin Kolder van de stichting. Op de tweede sterfdag van de jonge veehandelaar in oktober werd opnieuw besloten tot gerechtelijke stappen. ,,Het ongeluk in Winsum was het laatste breekpunt en heeft alles versneld’’, aldus Kolder.

De vorige week geplaatste matrixborden voldoen niet voor de stichting. ,,Zo’n passieve beveiligingsmaatregel helpt niet bij mist of harde regen.’’

De toezegging van minister Asscher dat er nog dit jaar duidelijkheid komt over wat er met de overgang gaat gebeuren, weerhoudt de stichting niet van het kort geding. ,,Niet zaligmakend. Eerdere beloften van ProRail zijn niks waard gebleken. De rechter kan een dwangsom opleggen als stok achter de deur. Dat voorkomt dat de problemen nog verder vooruit worden geschoven.’’

Kolder verwacht dat de zaak binnen twee weken dient op de rechtbank in Groningen en heeft alle vertrouwen in snelle maatregelen. ,,We voelen ons maatschappelijk en politiek gesteund.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.