Rekenles gaat bewegend sneller

Kinderen leren sneller rekenen en taal als ze tijdens de les bewegen. Dat blijkt uit onderzoek van Marijke Mullender-Wijnsma aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De afgelopen jaren is op twaalf basisscholen in de provincie Groningen onderzoek gedaan naar speciale Fit & Vaardig-lessen. Daarbij moeten schoolkinderen uit hun bankjes tijdens de les en doen ze allerlei oefeningen. Zo dreunen ze bijvoorbeeld rekensommen op terwijl ze kniebuigingen doen of met hun armen zwaaien.

Het bleek al eerder dat de bewegende lessen vrij goed werken. Mullender-Wijnsma onderzocht voor haar promotie-onderzoek de effecten van het programma bij vijfhonderd leerlingen. Na twee jaar hadden de Fit & Vaardig-klassen vier maanden extra leerwinst voor rekenen en spelling in vergelijking met normale klassen. ,,Door de bewegingen komen er stofjes vrij in de hersenen, zoals neurotransmitters’’, legt ze uit. ,,Bovendien is de doorbloeding beter. En door de veranderingen in de hersenen kunnen permanente veranderingen optreden zoals nieuwe hersencellen of nieuwe verbindingen tussen hersencellen.’’

Kinderen die drie keer per week een F&V-les kregen gingen meer vooruit dan leerlingen die geen bewegingsoefeningen deden. In twee jaar liep de leerwinst in F&V-klassen voor rekenen en spelling op tot vier extra maanden in vergelijking met klassen die reguliere reken- en taallessen volgden. Dit positieve effect was voor rekenen ook ruim een half jaar na beëindiging van de F&V-lessen nog meetbaar.

De F&V-lessen bleken niet alleen een positief effect op reken- en taalprestaties te hebben. Na de lessen waarin leerlingen konden bewegen, waren ze geconcentreerder en meer taakgericht in de opvolgende les.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.