Rijkswaterstaat: In uiterste geval stekker uit Ringweg

Rijkswaterstaat sluit niet uit dat Combinatie Herepoort definitief moet stoppen met de bouw van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen.

Dat blijkt uit een interview door vakmedium Cobouw met Jean Luc Beguin, hoofdingenieur-directeur Grote Projecten van Rijkswaterstaat. Hij suggereert daarin ook dat de projectorganisatie Aanpak Ring Zuid, waarin Rijkswaterstaat samenwerkt met stad en provincie Groningen, erg laat heeft ingegrepen.

Volgens Beguin werken alle partijen nu aan een oplossing voor de impasse. ,,Daar doen we echt alles aan. Met experts (de commissie-Hertogh) en een ‘second opinion’. De gesprekken vinden plaats op het hoogste niveau. We moeten zorgen dat we eruit komen. In het uiterste geval moet je de stekker eruit trekken”, zegt hij in het gesprek.

De bouw van de weg ligt stil sinds het voorlopig ontwerp vlak voor de zomervakantie werd afgekeurd. De bouw duurt zoals het nu lijkt drie jaar langer dan afgesproken.

Aannemer kent bouwcultuur Rijkswaterstaat minder goed

In het artikel zegt Beguin dat de regionale en Duitse aannemers in Herepoort de bouwcultuur van Rijkswaterstaat minder goed kennen en minder ervaring hebben met de contractvorm design & construct.

In de combinatie werken de Duitse bouwers Max Bögl en Züblin (75 procent eigenaar) samen met Sjouke Dijkstra Leek, Jansma Drachten, Oosterhof Holman Grijpskerk en Roelofs Den Ham.

,,Het kost tijd om elkaar te leren begrijpen’’, zegt Beguin over de samenwerking van bouwer en Rijkswaterstaat. Volgens hem heeft Rijkswaterstaat het conflict bewust ‘in positieve zin’ laten escaleren om duidelijkheid te scheppen. Dat gebeurde om duidelijkheid te krijgen over de situatie.

Op het laatste moment ingegrepen

Herepoort diende ruim twee jaar na de gunning pas een bouwplan in. Dat gebeurde vlak voordat de bouw in de zomer van start zou gaan. ,,Misschien aan de late kant’’, aldus de Beguin. De Belg, ruim een jaar in functie, wil voortaan sneller ingrijpen bij dreigende conflicten of grote risico’s. ,,Een probleem moet bespreekbaar zijn. Op tafel komen. Liefst al tijdens de aanbesteding of zelfs nog daarvoor. Tijdens de uitvoering is je speelruimte om in te grijpen, beperkt.’’

De Zuidelijke Ringweg is niet de enige aanleiding voor zijn wens. Het Rijk liep ook bij andere grote projecten in het land tegen (diverse soorten) problemen aan, met financiële overschrijdingen en ruzies over verantwoordelijkheden.

‘Niet elke contractbepaling tot op de letter afdwingen’

Volgens Beguin daalt het aantal ‘vervelende gesprekken’ van Rijkswaterstaat met aannemers. ,,Een frisse blik en de wil om niet elke contractbepaling tot op de letter af te dwingen, helpen daarbij. Dat is niet naïef en zeker geen blanco cheque.”

Uit berichten blijkt dat aannemers minder vaak inschrijven op projecten waar ze risico’s lopen. In Groningen barstte de bom vlak voor de zomervakantie. Herepoort had toen nog maar een deel van het bouwplan ingeleverd.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.