Ring Groningen vol onveilige plekken

Onafhankelijke veiligheidsonderzoekers vinden 43 plekken uit het ontwerp van de nieuwe zuidelijke ringweg in Groningen onveilig. Over vijf plekken maken ze een neutrale aanmerking.

Op zestien plekken ontstaat volgens de onderzoekers zo'n groot ongevalsrisico dat aanpassing van het ontwerp dringend gewenst is. Het gaat vooral om wegdelen die op een voor verkeer ongebruikelijke manier zijn ingericht.

Van nog eens 27 andere plekken noemen ze verbeteringen ‘gewenst'. Ze voerden het onderzoek uit voor Aanpak Ring Zuid die de ombouw van de ringweg voorbereidt. Aanleiding was een tussenuitspraak van de Raad van State. Die vond dat er in de plannen te weinig aandacht aan veiligheid was besteed.

Aanpassen
Aanpak Ring Zuid, waarin Rijkswaterstaat, provincie en gemeente Groningen samenwerken, past 16 van de 43 bevindingen aan. Dat blijkt uit het wijzigingsbesluit van de minister. Gedeputeerde Fleur Gräper (D66), voorzitter van de verantwoordelijke stuurgroep, zegt dat alle wegdelen aan de veiligheidsnormen voldoen.

Volgens Aanpak Ring Zuid is de zuidelijke ringweg een speciaal geval omdat er geen landelijke richtlijnen bestaan voor een autoweg met een maximum snelheid van 80 km/uur. Met ‘maatwerk' is ondanks de geringe beschikbare ruimte een veilige oplossing bedacht. Sommige aanbevelingen zijn al opgenomen in de contracteisen voor de bouwer.

Wijzigingen
Gräper heeft er alle vertrouwen in dat de Raad van State de huidige wijzigingen accepteert. Dat zal rond de zomer blijken. Aanpak Ring Zuid wil volgend jaar beginnen met de ombouw, die onder meer bestaat uit het ongelijkvloers maken van het Julianaplein (kruising A7/A28) en het Vrijheidplein.

Aanpak Ring Zuid verdubbelt naar aanleiding van het advies onder meer een uitvoegstrook en zet een geluidsscherm wat verder van de Brailleweg. Ze wil geen vluchtzones van tenminste 2,40 meter in het verdiepte deel. Aanpak Ring Zuid houdt de weg bewust zo smal mogelijk omdat weggebruikers anders harder zouden rijden. Volgens de onderzoekers doet dat effect zich alleen voor op een weg met minder rijstroken.

Gelijk
De stichting Leefomgeving, die de ombouw bij de Raad van State aankaart, ziet het veiligheidsrapport als bewijs van haar gelijk. ,, Het ontwerp is dus op een fors aantal punten inderdaad onveilig, zoals wij en de grote vervoersorganisaties eerder hebben gezegd'', aldus woordvoerder Kars Marnink.

Volgens hem onderstreept het rapport de gebrekkige onderbouwing van het ontwerp. ,,Dat was, als het aan de minister had gelegen, ongewijzigd aangelegd. Ik kan me niet voorstellen dat ze weg komt met de magere manier waarop Aanpak Ring Zuid nu met het rapport omgaat. Het ontwerp had alsnog in zijn geheel in de prullenbak gemoeten.''

De stichting noemt het opvallend dat er geen aanpassingen worden getroffen in het verdiepte deel met in- en uitvoegstroken, versmalde rijstroken en slecht zicht door bochten. Aanpak Ring Zuid heeft de plannen voor een loopbrug wel aangepast.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.