In de rij voor een stuk kaas. Winkeliers hopen dat klanten dit jaar meer geduld hebben bij het halen van de kerstboodschappen.

Rustig boodschappen doen voor kerst? Bij kaasboer De Kaaskop in Groningen wordt het een gekkenhuis: 'Als het nodig is, blijven we gewoon wat langer open'

In de rij voor een stuk kaas. Winkeliers hopen dat klanten dit jaar meer geduld hebben bij het halen van de kerstboodschappen. Foto: Corné Sparidaens

Funshoppen zit er niet in nu alle winkels dicht zijn, maar de kerstboodschappen moeten wél in huis worden gehaald. Laten bezorgen door de supermarkt gaat niet meer. Hoe doen we toch veilig boodschappen?

Naar de supermarkt voor verse groente, het vlees oppikken bij de slager, nog even langs de kaasboer voor een homp kaas, stokbrood oppikken bij de bakker. De dagen voor kerst is het traditioneel hollen, vliegen, rennen om alles voor de kerstdis in te slaan. Maar dat is in coronatijd toch even een ander verhaal. Want om nou met zijn allen, schoudertje aan schoudertje, door de winkels te sjezen... Nee, dat gaat dus niet.

Daarom zijn speciaalzaken en supermarkten al wekenlang in de weer om de kerstgekte in goede banen te leiden. De afgelopen weken riepen ze op om vooral op tijd met de boodschappen te beginnen. Ze verwachten namelijk juist grotere drukte dan voorgaande jaren. ,,De horeca is helaas nog gesloten en mensen kunnen niet reizen. Meer mensen zullen thuis kerst vieren, dus we verwachten dat ze gaan uitpakken”, zegt Lisa Martis, woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

En dus zijn bij de Albert Heijn veel kerstproducten al eerder dan normaal in de Bonus om de klanten op tijd binnen te krijgen. ,,We zien dat klanten daaraan gehoor geven”, aldus woordvoerder Jerina van Heck. ,,We zien dat mensen eerder beginnen", bevestigt ook Marian Verheij, woordvoerder van Lidl.

Gekkenhuis

Maar dat zal niet voor alle ingrediënten lukken. ,,Ik verwacht gewoon weer het bekende gekkenhuis”, zegt Cor Dijkstra van De Kaaskop in Groningen lachend. En dat betekent: buiten wachten en vooral geduld hebben. Want in deze winkel mogen slechts vier klanten tegelijkertijd naar binnen. Om echt lange rijen te voorkomen is de winkelier al in november bestellijsten gaan uitdelen. Ook kunnen klanten hun bestellingen laten bezorgen. Dijkstra: ,,Daar maken mensen meer gebruik van. Veel mensen denken eerder na over wat ze nodig hebben, dus dat kunnen we vooraf allemaal klaarmaken.”

Ook bij de keurslagers zijn de bestellingen binnengestroomd. Op veel plekken werken de slagers met pick-uppoints of helpen ze klanten die hebben besteld via de achterdeur om klantstromen te scheiden. Bovendien hebben de keurslagers voor meer vacuümverpakt vlees gezorgd, vertelt Roelof Mulder, voorzitter van de Vereniging van Keurslagers en zelf slager in Staphorst. ,,Er zijn mensen die hun menu aanpassen, zodat ze het vlees vast kunnen meenemen. Als we het goed verpakken, lukt dat bij 80 à 90 procent van de producten. Klanten denken echt wel na over de drukte.”

Veel supermarkten hebben de openingstijden verruimd om iedereen rustig hun kerstboodschappen te laten doen. Hoewel het aantal bezorgopties ook groter is - Albert Heijn bezorgt zelfs op Tweede Kerstdag - zijn die al dagen volgeboekt. ,,Boodschappen laten bezorgen en ophalen is populairder dan ooit”, erkent Van Heck.

24/7 open

En dus maken ook de supermarkten zich op voor topdrukte. In Amsterdam en Leidschendam blijven de Jumbo Foodmarkten tot 23.30 uur open, bij het Bredase Foodmarktfiliaal kunnen klanten zelfs drie dagen lang 24/7 terecht. ,,Met het verruimen van de openingstijden willen we onze klanten een extra service bieden, zodat ze gespreid hun (kerst)boodschappen kunnen doen in deze drukke decembermaand", verklaart woordvoerder Paulien Straeter. Om klanten over de streep te trekken, geldt een speciale actie. Als ze op dinsdag, woensdag of donderdag tussen 00.00 en 06.00 uur hun boodschappen doen, krijgen ze een cadeaubon van tien euro. Wel moeten ze dan voor minimaal 75 euro aan producten kopen, de bon mogen ze in januari gebruiken.

De supermarkten hopen vooral dat mensen echt alleen hun boodschappen komen doen én gebruikmaken van de ruime openingstijden. Ook hopen ze op begrip van de klanten. ,,Heb waar nodig iets meer geduld. Het kan voorkomen dat er iets langere rijen staan dan we gewend zijn", zegt CBL-woordvoerder Martis. 

Rijen

Keurslager Roelof Mulder houdt ondanks alle voorzorgsmaatregelen ook rekening met rijen buiten. Hij heeft voor de zekerheid een tent bij zijn winkel in Staphorst gezet, zodat de klanten in ieder geval droog staan bij slecht weer. ,,Wij kunnen niet met time slots werken, want we zitten met meerdere winkels onder één dak. Ik hoop dat mensen zich ervan bewust zijn dat ze misschien iets langer moeten wachten.”

En bij De Kaaskop geldt: ,,Als het nodig is, blijven we gewoon wat langer open. We zijn flexibel", besluit kaasboer Dijkstra.

menu