Scheepsbouwer Meyer loopt achter op schema; personeel gaat meer werken

Personeelsbijeenkomst bij Meyer. Foto DvhN

Personeel van de Meyer Werf in Papenburg gaat tot de jaarwisseling langer werken. De traditionele werkweek van 35 uur wordt ingeruild voor 45 uur.

Hoe achterstand wegwerken

De maatregel, op vrijwillige basis, is genomen omdat de scheepsbouwer anders vertraging oploopt bij het afleveren van cruiseschepen. Naar verluidt is er een achterstand van enkele weken tot maximaal enkele maanden. Onderzocht wordt hoe de achterstand is veroorzaakt en hoe die weer is in te lopen.

Structurele oplossing zoeken

De ondernemingsraad (OR) is akkoord gegaan met de maatregel, maar vindt het geen structurele oplossing om de achterstand in te lopen. De OR vindt dat meer uitzendkrachten een vaste baan moeten krijgen. ,,De balans tussen vaste medewerkers en mensen die via een uitzendbureau werken is verstoord”, meent Nico Bloem, OR-voorzitter. Meyer heeft ongeveer 3500 mensen in vaste dient. Het aantal ingehuurde medewerkers is van dezelfde grootte.

Bloem zegt dat de betrokkenheid van de vaste medewerkers enorm is. ,,Ze hebben daarom positief gereageerd op het verzoek van de directie, maar we gaan dit niet voor een langere periode doen. De directie moet maatregelen nemen om de achterstand weg te werken.”

Medewerkers honderd procent gemotiveerd

Bloem wijst er op dat de opgelopen achterstand niet aan de inzet van het personeel ligt. ,,De medewerkers zijn meer dan honderd procent gemotiveerd. Ze werken hard, zijn loyaal aan de werkgever en hebben een groot plichtsbesef.”

Meyer moet volgend jaar drie grote cruiseschepen afleveren. Bloem denkt dat is onderschat hoeveel tijd daarmee is gemoeid. Meyer heeft vaker drie cruiseschepen in een jaar afgeleverd. Maar drie schepen met de omvang van de schepen die voor volgend jaar gepland staan, zijn nog niet eerder in een jaar gebouwd.

Minder uitzendkrachten

De voorzitter van de OR schat in dat als enkele honderden uitzendkrachten een vaste baan krijgen het tijdverlies ingelopen kan worden. Hij weet echter ook dat de directie niet direct zit te wachten op meer personeel in vaste dient. Want het kostenplaatje gaat er dan heel anders uitzien. ,,Aan de andere kant is de betrokkenheid van vaste medewerkers altijd groter. Ze gaan meer verdienen en de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn beter. Ze lopen daarom altijd een stapje harder”, meent Bloem.

Günther Kolbe, woordvoerder van de Meyer Werf, erkent dat er een achterstand is, maar wil niet zeggen hoeveel en waardoor de achterstand is opgelopen. Hij benadrukt dat de medewerkers een groot hart hebben voor het bedrijf en dat er veel animo is om voor een bepaalde periode langer te werken. ,,Afhankelijk van welke afdeling gaat om een 40- of 45 urige werkweek.”

De problemen met de afleveringsdatum van cruiseschip AIDAnova zijn actueel. De overdracht was voor 15 november gepland. Dat is uitgesteld naar 19 december.

Voor het eerst een cruiseschip niet op tijd afgeleverd

Het is de eerste keer in de geschiedenis van de Meyer Werf dat een schip niet op tijd wordt afgeleverd. Wat daarvan de financiële consequenties zijn wil Kolbe niet zeggen, maar dat de scheepsbouwer daarvoor flink in de buidel moest tasten is evident. Reder AIDACruises heeft al een aantal meerdaagse cruisetrips moeten annuleren.

Het schip heeft afgelopen weekend de Eemshaven verlaten voor een tweede test op de Noordzee. Op het ruim driehonderd meter lange schip brak in oktober brand uit. De politie Noord-Nederland zegt dat de brand is aangestoken. Een dader is nog niet gevonden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu