Schip Baltic Tern verliest vijf containers bij Ameland: Kamerleden stellen vragen aan minister

De Baltic Tern in het Kielerkanaal. Foto: Ernst-Gert Schmidt/ Marinetraffi.com

Het containerschip Baltic Tern heeft woensdagochtend vijf containers verloren op de Noordzee. Het schip voer toen 27,5 kilometer ten noordoosten van Ameland.

Het 169 meter lange schip is onderweg van Sint-Petersburg naar Rotterdam. De wind staat op het moment in de richting van Ameland en op de plaats waar het schip vaart staan golven van zo’n 5 meter hoog.

Twee containers staan nu nog wankel, aldus de Kustwacht. Onder de vijf containers die te water zijn geraakt zijn drie containers met daarin droge goederen, een lege container en een container met aceton. Aceton is een oplosmiddel.

Aannemelijk dat stroming containers in zuidoostelijke richting meeneemt

Verkeersleider Jan van Rees meldt vanaf de Brandaris op Terschelling dat het aannemelijk is dat de stroming de containers in zuidoostelijke richting meeneemt. ,,Of wat daarvan over is, grote kans dat ze stuk slaan. Maar dan kom je ergens tussen de oostelijke punt van Schiermonnikoog en Borkum uit.’’ Twee van de vijf containers zijn drijvend gespot door een langsvarend schip, aldus Van Rees.

Volgens hem kwam het schip door de grote deining in problemen. ,,Grotere schepen hebben daar geen last van, maar een schip met deze afmetingen kan er precies tussen komen. Dan begint het te slingeren.’’ De Baltic Tern ligt nu met de kop in de wind zo goed als stil.

Het Kustwachtvliegtuig is onderweg naar de locatie om de containers te lokaliseren. De Kustwacht probeert te berekenen waar de containers, de brokstukken of de inhoud zou kunnen aanspoelen.

De Baltic Tern vaart onder de Cypriotische vlag en heeft Limassol als thuishaven. Eigenaar is de Franse rederij CMA CGM (Compagnie Maritime d’Affrètement - Compagnie Générale Maritime). De rederij is woensdagochtend door Rijkswaterstaat gesommeerd om de containers te bergen.’

loading

PvdA’ers stellen vragen aan minister

PvdA’ers Gijs van Dijk en Habtamu de Hoop hebben woensdag vragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat over de Baltic Tern. De twee vragen zich onder andere af of het schip is geadviseerd de noordelijke route boven de Waddeneilanden te varen door de Kustwacht, gezien de stormachtige omstandigheden.

Ze zien het incident met het containerschip als een reden voor de minister om vaart zet achter de afspraken met Duitsland en Denemarken om restricties in te stellen voor de vaarroute boven de Wadden als er sprake is van stormachtige omstandigheden. Mocht dat niet gebeuren dan zien ze graag dat de Kustwacht extra bevoegdheden krijgt om in te grijpen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen