Schiphol neemt toren vliegveld Eelde over

Luchtverkeersleiders gaan het vliegverkeer op Groningen Airport Eelde dit najaar meermalen bij wijze van proef afhandelen vanuit Schiphol-Oost.

Op het dak van de verkeerstoren op Eelde staat al een mast met beweegbare en vaste camera’s. In het verkeersleidingscentrum op Schiphol-Oost is een operationele werkplek ingericht met een grote videowall.

Daarop kunnen luchtverkeersleiders, zo is de opzet, evenveel van het vliegveld en de omgeving zien als hun collega’s vanaf de verkeerstoren in Eelde. De komende maanden worden medewerkers getraind en systemen getest. Tijdens de proef blijft de verkeerstoren bemand en kunnen verkeersleiders in de toren de controle eventueel overnemen.

Test

,,Behalve camera’s installeren we ook andere apparatuur om alle taken uit te voeren die verkeersleiders tot dusver in een conventionele toren verrichten’’, zegt projectleider Dave Vrielink van Luchtverkeersleiding Nederland (LNVL).

,,De proef moet uitwijzen of we op een complex, middelgroot vliegveld op afstand hetzelfde niveau luchtverkeersleiding kunnen geven als vanuit een verkeerstoren’’, aldus Vrielink. ,,Het systeem draagt mogelijk bij aan een efficiëntere werkwijze of het verlagen van de kosten.’’

Aanschaf is nog niet aan de orde: na de test gaan de camera’s weer weg. ,,Wij willen eerst weten welke toepassingen mogelijk zijn. Voor de eventuele invoering is nieuwe regelgeving nodig. Het Europese luchtvaartagentschap EASA is daarom net zo nieuwsgierig als wij.’’

Cameramast

In het Zweedse Sundsvall zag Vrielink al hoe het systeem werkt. Verkeersleiders laten vanaf een virtuele toren vliegtuigen landen en starten op het vliegveld van Örnsköldsvik, dat 150 kilometer verderop ligt.

,,Waar een verkeersleider anders een verrekijker zou pakken, heeft hij nu een krachtige zoomcamera die 360 graden om zich heen kijkt. Die kan verder inzoomen op details dan het menselijk oog, maar hij zit wel vast. Je kunt niet even een stapje naar voren lopen of over een dakrand turen. Daar staat tegenover dat je een cameramast eenvoudiger naar een betere plek kunt verplaatsen dan een grote toren.’’

Op rustige vliegvelden met enkele vluchten per dag en twee aanvlieg-routes, zoals Zweden die kent, werkt het systeem volgens Vrielink goed. ,,Maar daar worden de grenzen van het systeem niet opgezocht. Met meer soorten luchtverkeer en verschillende aanvliegroutes zoals Eelde is nog geen ervaring. Daar is onze proef op gericht. We kijken vervolgens of je twee vliegvelden tegelijkertijd op afstand kunt bedienen. Daarbij doen doen we Eelde live en simuleren we op een tweede video-wall het luchtverkeer in Maastricht.’’

Saab

LVNL least samen met haar zusterorganisaties in Duitsland en Zweden de benodigde apparatuur van fabrikant Saab. Volgens Vrielink is dat systeem het verst. ,,Verder werken we nauw samen met het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum en Groningen Airport Eelde. Die zijn even enthousiast.’’

Op het vliegveld van Saarbrücken wordt een soortgelijk Oostenrijks systeem getest vanuit Leipzig.

menu