De luchthaven Schiphol gaat verder met de hyperloop. Dat lijkt gunstig voor Groningen, waar in 2022 een testbaan wordt geopend.

Twee jaar geleden werd de samenwerking tussen Schiphol en Hardt Hyperloop al aangekondigd. Nu ligt er een eerste studie waarin de mogelijkheden worden verkend. De kans dat de ontwikkeling van de supersnelle vervoersverbinding, die uit de koker komt van Tesla-oprichter Elon Musk, daadwerkelijk van de grond komt lijkt hierdoor groter geworden.

Prijsvraag van Elon Musk

Hardt is een in 2016 opgericht bedrijf uit Delft dat de hyperloop ontwikkelt. Met een eigen ontwerp op schaal won het drie jaar geleden een prijsvraag, die was uitgeschreven door Musk.

De hyperloop is een luchtdrukbuis, enigszins vergelijkbaar met buizenpost. Mensen en goederen kunnen er met een snelheid van wel 1000 kilometer per uur doorheen worden geschoten.

Proeftraject van 3 kilometer

Vorig jaar schreef Hardt een tender uit voor een testcentrum in het land. Zeeland en de provincie Groningen waren de belangrijkste gegadigden. Groningen won.

Het is de bedoeling dat er in 2022 ten noorden van de stad Groningen een 3 kilometer lang proeftraject wordt geopend. In de testfase worden er alleen goederen doorheen vervoerd. Het is de bedoeling dat dit jaar nog de eerste spade de grond in gaat. Omwonenden kwamen in 2019 nog in verzet tegen het plan. Ze zouden te laat door de gemeente zijn ingelicht en vrezen dat hun uitzicht wordt verpest. De initiatiefnemers beloofden daarop dat ze hen zullen betrekken bij de totstandkoming van het centrum.

Tot nu toe was het onduidelijk of de futuristische hyperloop toekomstperspectief heeft. Schiphol heeft er belang bij, omdat er grenzen zijn aan de toekomstige groei van het vliegverkeer van en naar de luchthaven. Nu Schiphol het project omarmt, komt ook Groningen mogelijk weer in beeld als opstapplaats.

Verbindingen met luchthavens in Europese steden

In de verkenning wordt Groningen nog niet met name genoemd. Er wordt geopperd dat Schiphol hyperloopverbindingen moet krijgen met de luchthavens van Eindhoven, Londen, Parijs, Brussel, Düsseldorf, Hamburg, Frankfurt en Berlijn. Op deze afstanden zou de hyperloop een alternatief kunnen zijn voor vliegverkeer. Zo kan Schiphol worden ontlast.

In het beoogde routenet gaat de verbinding tussen Schiphol en Hamburg niet via Groningen, maar via Eindhoven en Düsseldorf. Dat is een dure omweg. Het is de vraag of dit traject het haalt. De verwezenlijking van het transportnetwerk is gepland tussen 2030 en 2050.

Onlangs heeft ook de provincie Noord-Holland een verkennend onderzoek verricht naar de hyperloop. Daarin wordt Groningen wel genoemd als een van de bestemmingen, naast Den Haag, Düsseldorf, Frankfurt en Parijs.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
hyperloop