Leerlingen van de Campus in Winschoten gaan een Citroën 2CV ombouwen naar een elektrische auto. Docent Bert Dijkstra (l) met naast hem Selwin de Wit en zijn klasgenoten.

Scholieren van het Dollard College in Winschoten bouwen elektrische Eend (en die kan straks net zo hard achteruit als vooruit!)

Leerlingen van de Campus in Winschoten gaan een Citroën 2CV ombouwen naar een elektrische auto. Docent Bert Dijkstra (l) met naast hem Selwin de Wit en zijn klasgenoten. Foto: Huisman Media

Van een Lelijke Eend een elektrische auto bouwen? Leerlingen van het Dollard College in Winschoten mogen er dit schooljaar mee aan de slag.

Het liefst heeft het viertal een luid ronkende motor voor zich en geen elektrische, erkennen de vierdejaars scholieren. Voor hen ligt de achteras van een Eend, zij moeten eerst het roest eraf halen. Ze waren onder de indruk toen ze een paar weken geleden de eerste onderdelen mochten ophalen bij het bedrijf 2CV Garage in Wormer (NH). Stellingen vol oude Eendjes vonden ze er: roestig, half uit elkaar gehaald óf omgebouwd tot elektrische auto.

De leerlingen kregen er een rondleiding van het bedrijf over hoe zij van een oldtimer een elektrische auto maken. „Dat was wel heel leerzaam”, zegt Selwin de Wit. „Het is heel anders dan benzine.” Het is voor het eerst dat hij te maken heeft met elektrische motoren. Normaal sleutelt hij alleen aan verbrandingsmotoren.

Het is een initiatief van het project Sterk Techniekonderwijs, dat leerlingen enthousiast wil maken voor techniek en technologie. Zo moeten er in de toekomst voldoende vakmensen blijven.

Niet eenvoudig

De Eend is boutje voor boutje uit elkaar gehaald. De leerlingen gaan naar 2CV Garage toe om de door hen in orde gemaakte onderdelen in te ruilen voor roestig spul. In de werkplaats van hun school nemen ze die onderdelen onder handen.

Daarnaast schenkt het bedrijf een elektrische motor waarvan de accu is verwijderd. Zo kunnen ze veilig snuffelen aan de nieuwe techniek, docent Bert Dijkstra vreest namelijk dat ze zichzelf anders misschien elektrocuteren: door de oranje kabels raast zo’n driehonderd volt.

Via videocolleges krijgen de leerlingen tips van de monteurs van 2CV. Ze laten zien hoe een elektrische motor in de auto wordt gezet en hoe de kracht van de motor teruggeschroefd wordt: anders draait die de onderdelen kapot.

Dijkstra vindt het belangrijk dat zijn leerlingen in aanraking komen met enthousiaste vakmensen die laten zien wat ze doen. „In de toekomst moet 50 procent van de automonteurs ook elektricien zijn”, zegt hij. De Wit en zijn klasgenoten verwachten ook een flinke opmars: „Er komen steeds meer elektrische auto’s.”

„Het mooie is dat ze gelijk op gang zijn”, zegt een klasgenootje van De Wit, net als een Tesla schiet de Eend zo weg. Bijkomend voordeel: „Achteruit rijdt-die straks net zo hard als vooruit.”

menu