Schuiven met de zomervakantie: wat lost het op?

Een leerling in de klas tijdens de coronacrisis. Foto: ANP

De Onderwijsraad adviseert het kabinet om eventuele achterstanden in het onderwijs op te vangen door de zomervakantie in te korten, of langere lesdagen in te voeren. Leden van de onderwijsbonden vinden onderwijs in de vakantie of meer onderwijstijd daarna geen oplossing. Leraren zijn door het verzorgen van thuisonderwijs al extra belast, en het wegwerken van achterstanden vergt juist maatwerk.

Marloes Mertens, directeur basisschool ‘t Groenland in Zuidwolde

,,Het lijkt me wat voorbarig. Laten we eerst kijken de kinderen ervoor staan als ze weer naar school kunnen. En hoe dat dan gaat. Zijn er echt achterstanden, wat is er nodig aan begeleiding? Docenten en ouders werken hard om het onderwijs door te laten gaan. Wij hebben hier het voordeel dat onze midden- en bovenbouw al veel online werkte. Aan de andere kant snappen we dat thuisonderwijs anders is dan een hele dag op school.’‘

,,Ouders hebben vaak hun eigen werk. Daarbij hoor ik van ouders terug dat het thuis een worsteling kan zijn, dat kinderen hun vader of moeder moeilijk accepteren als juf of meester. De zomervakantie verschuiven? Dat kan. Maar dan moeten ze in de warme periode weer naar school. En hoe doe je dat dan bijvoorbeeld met overgaan naar de volgende klas? Ik denk dat het ingewikkeld is. Langere lessen om achterstanden weg te werken is sowieso geen optie op de basisschool. Die concentratie kunnen we niet van kinderen verwachten.’’

Klaske Teelken uit Vlagtwedde

,,Mijn kinderen zijn 13 en 15 en doen elke dag netjes hun schoolwerk, daar stimuleren wij ze in en helpen we ze mee. Ze volgen hun rooster, maken toetsen. Dus verdienen ze ook gewoon vakantie. In mijn beleving lopen ze geen achterstand op. En ze leren ook nieuwe vaardigheden. Ze moeten online creatiever zijn - hoe maak je nu bijvoorbeeld groepsopdrachten? - en het stimuleert hun zelfstandigheid. Ik snap dat het lastig is hoor, dat kinderen met een rugzakje mogelijk achterstand oplopen.’‘

,,Maar ik geloof niet dat je het zo zwart-wit moet bekijken. Maak een keuze wat nodig is per leerling. Wij kunnen trouwens onze vakanties op het werk ook niet zomaar verschuiven, daar zijn roosters gemaakt. Niet dat ik verwacht dat we echt weg kunnen gaan hoor, we zullen wel in de buurt blijven. Gelukkig hadden we nog niks geboekt.’’

John Hekert, docent Engels op het Dr Nassau College in Assen

,,Ik sta er een beetje dubbel in. Mijn leerlingen werken thuis eigenlijk best oké. We lopen niet achter op het programma en ik heb niet het gevoel dat er achterstanden zijn. We zullen ze straks hier en daar wel een beetje moeten bijspijkeren, maar dat is na de zomer ook altijd zo. Ik mis het vooral om ze te zien en echt les te geven. Het schooljaar eerder beginnen? Kan. Al hebben wij ook wel een vakantie verdiend.’‘

,,Maar ik maak me meer zorgen over hoe volgend schooljaar er überhaupt uitziet. Het zal nog niet gewoon zijn, misschien deels klassikaal, deels thuis. Veel leraren zullen daar in de zomer ook aan zitten te werken. We moeten onze methodes aanpassen: wat doe ik klassikaal, wat doe ik online? Heb je dan een halve klas, of nog minder? Ik hoop vooral dat snel duidelijk wordt hoe het straks gaat. ‘’

menu