Situatie scheepswerf Meyer Werft verslechtert per maand: geen gedwongen ontslagen, wel arbeidsverkorting tot de jaarwisseling

De Meyer Werft in Papenburg. Archief: DvhN

Op de Meyer Werft in Papenburg is de periode van arbeidstijdverkorting voorlopig verlengd tot de jaarwisseling. Het positieve is dat gedurende die tijd er geen gedwongen ontslagen vallen.

IG Metall en ondernemingsraad (OR) hebben dat na overleg met de directie van het familiebedrijf uit het vuur gesleept. Over de uitbetaling van het vakantiegeld verlopen de onderhandelingen stroever. Directeur Bernard Meyer heeft via een videoboodschap aan de ongeveer 3600 vaste medewerkers begrip gevraagd voor voorlopig uitstel van het vakantiegeld.

Normaal wordt dit geld in juli uitgekeerd, maar de medewerkers moeten zeker nog tot september wachten voordat het op hun bankrekening staat. Het gaat om circa 18 miljoen euro dat het bedrijf moet uitkeren.

Wil rederij P&O cruiseschip Iona

Meyer heeft de medewerkers verteld dat pas tot betaling kan worden overgegaan als de Britse rederij P&O haar door Meyer gebouwde cruiseschip Iona betaald. Dat schip zou al in mei worden overgedragen, maar vanwege de coronacrisis is dat uitgesteld. De vraag is zelfs of de rederij het schip nog wil hebben. Het schip kost ongeveer achthonderd miljoen euro en ligt al een poosje aan de kade in Bremerhaven. Pas als het schip officieel wordt overgedragen krijgt Meyer geld.

De scheepsbouwer is er ook nog steeds niet in geslaagd om met rederijen afspraken te maken over afleveringstermijnen voor al afgesloten orders. Meyer wil de schepen later afleveren dan afgesproken. ,,Het zijn complexe onderhandelingen, mede omdat de cruisesector nog steeds niet weet wanneer de schepen weer in de vaart worden genomen.

Enkele rederijen dachten begin mei weer te kunnen gaan varen, daarna was het juni, maar inmiddels wordt er al over laat in de zomer gesproken. Amerika heeft zelfs aangegeven dat cruises pas aan het eind van het jaar wellicht weer mogelijk zijn”, aldus Bernard Meyer.

Extra kredieten

Ook is de directie nog steeds bezig extra kredieten binnen te halen, maar ook dat is tot dusver nog niet succesvol. De directeur zegt eerlijk dat de situatie voor de werf per maand verslechtert. Meyer kondigde eerder al aan dat de werf in Papenburg deze zomer zes weken op slot gaat. Ook in december gaat de werf mogelijk ruim een maand dicht. ,,Sowieso drie weken voor de jaarwisseling en mogelijk ook nog de eerste drie weken van januari of drie weken voor de kerst”, zegt OR-voorzitter Nico Bloem.

Bloem maakt zich medt de duizenden medewerkers en de directie grote zorgen over de toekomst van het bedrijf. ,,Het is echt crisis. Meyer heeft onlangs nog aangekondigd ongeveer 1 miljard euro te moeten bezuinigen. We hopen nog steeds dat de cruisemarkt zich sneller herstelt dan voorzien. En, dat we financiële steun van Nedersaksen of Berlijn krijgen. Maar staatssteun mag niet betekenen dat er gedwongen ontslagen vallen. Dat accepteren we niet.”

Tientallen mensen hun baan al verloren. Het gaat om medewerkers die nog geen zes maanden in dienst waren of in hun proeftijd zaten.

menu