Foto: Archief DvhN

Slag om de arm bij Nedersaksenlijn

Foto: Archief DvhN

De treinverbinding Veendam-Stadskanaal smaakt naar meer. Of het vervolgen van de reis naar Emmen en uiteindelijk Twente later mogelijk wordt, zal blijken.

De Groningse gedeputeerde Fleur Gräper (D66, Vervoer) is warm voorstander van een zogenoemde Nedersaksenlijn, maar zegt dat daarvoor nog heel veel moet gebeuren. De provincie Drenthe heeft wel oren naar uitbreiding van het spoor, maar houdt tegelijkertijd een stevige slag om de arm.

,,Ik kan dat heel goed begrijpen. Mijn Drentse collega-gedeputeerde Henk Brink is realist en voorzichtig gezien de druk op de rijksgelden voor infrastructuur. Ik heb zelf ervaren hoe ingewikkeld het is om de puzzel te leggen. Wat dat betreft ligt er nog niks.’’

Verduurzaming

Desondanks meent Gräper dat het Rijk bij investeringen in infrastructuur niet alleen moet kijken naar reizigersaantallen. ,,Je kunt ook de verdere verduurzaming van het vervoer en regionale sociaal-economische factoren zwaar laten meewegen.’’ De gedeputeerde doelt op de ontwikkeling van de Groningse en Drentse Veenkoloniën, die door een betere ontsluiting per trein een economische impuls kunnen krijgen.

,,Bedrijven vestigen zich graag in gebieden waar treinstations zijn. Vergeet ook niet dat een goede spoorverbinding concurrerend is met autovervoer. Als je redelijk vlot in Groningen, Emmen of Twente kunt zijn, wordt het aantrekkelijker om de auto te laten staan’’, aldus Gräper, die haar opvatting onlangs al kenbaar maakte tijdens een symposium in Ter Apel over de Nedersaksenlijn.

Philipsterrein

Woensdagochtend maakt de gedeputeerde op het provinciehuis in Groningen bekend dat treinreizigers in 2025 kunnen doorrijden van Veendam naar Stadskanaal. Aanvankelijk bestond het idee dat het treinstation in Stadskanaal zou worden gesitueerd op het voormalige Philipsterrein. Dat blijkt bij nader inzien onmogelijk, aldus Gräper.

,,Arriva en de STAR zullen gebruik maken van het bestaande station van de museumspoorlijn. Dat houdt verband met de tijd die de STAR nodig heeft om steeds de lus te kunnen maken tussen Stadskanaal en Veendam. De STAR moet op zondag binnen een uur heen en weer kunnen.’’

Als het treinstation op het verderop gelegen Philipsterrein zou komen, heeft de STAR meer tijd nodig en kan de uitgekiende dienstregeling niet volgens plan worden uitgevoerd.

Volgens Gräper is het college van burgemeester en wethouders van Stadskanaal op de hoogte van het doortrekken van de spoorverbinding. ,,Ze hebben buitengewoon verheugd gereageerd.’’

menu