De berging van het vrachtschip Eemslift Hendrika dat stuurloos langs de kust van Noorwegen vaart, moet waarschijnlijk tot morgen wachten. Het weer is te slecht.

Boskalis’ sleepdochter Smit is met een team van zeven medewerkers aanwezig in Noorwegen, maar de Noorse kustwacht vindt het niet verantwoord om het team aan boord te brengen. Het waait hard en het sneeuwt. „We hebben eerst gewacht tot na de lunch, maar het ziet ernaar uit dat het weer niet beter wordt”, zegt Martijn Schuttevaer van Boskalis.

Twee grote zeeslepers cirkelen inmiddels om het vrachtschip. De reddingshelikopter moet het bergingsteam aan boord van de slepers én het vrachtschip zien te krijgen, om zo een verbinding te maken tussen de schepen. Het doel is de Eemslift Hendrika uit de buurt van de kust te houden, omdat ze anders mogelijk strand.

Zodra het schip in rustiger water is kan de boel worden geïnspecteerd. „Dan kan het team kijken wat er onder het dek aan de hand is en zien waarom het schip zo scheef staat”, zegt Schuttevaer.

Stuurloos op de golven en een deel van de lading is kwijt

Het team van Boskalis is gisteren naar het Noorse Ålesund gevlogen. Van daaruit kost het ongeveer een uur om bij de op drift geraakte Eemslift Hendrika te komen. Het schip dobbert al een paar dagen stuurloos op de hoge golven: de hoofdmotor werkt niet meer.

Een deel van de lading is over boord geslagen. „We hebben een derde schip gecontracteerd die de overboord geslagen goederen, waaronder een groen scheepje, zoekt en moet bergen.”

Vorige week trok Boskalis het containerschip de Ever Given vlot in het Suezkanaal, waardoor de logistiek van de wereldhandel niet langer geblokkeerd werd. Een spookschip redden, lijkt een kleinere klus. Maar volgens Schuttevaer is het een ingewikkelde puzzel en zijn de risico’s groot. „We zijn afhankelijk van het weer en waar het schip naartoe wordt geduwd.”

Bemanning is van boord gehaald

Het schip van rederij Amasus Shipping in Delfzijl raakte maandag in de moeilijkheden door een schuivende lading. De twaalfkoppige bemanning werd met een helikopter van boord gehaald en naar Ålesund gebracht. De kapitein zou gewond zijn geraakt, maar hoe ernstig is niet bekend. Het schip was vanuit het Duitse Bremerhaven onderweg naar de Noorse havenplaats Kolvereid. Omdat er zware stookolie en diesel aan boord is, kan een lek milieuproblemen opleveren.

Een team van Amasus Shipping is onderweg naar Noorwegen waar de geëvacueerde bemanning van de Eemslift Hendrika wordt opgevangen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen