Passen en meten in café-restaurant Dot in Groningen, om aan de corona-eisen te voldoen.

Snak je naar het terras? Bij deze cafés en restaurants in Groningen zie je vanaf 1 juni afhaaltafels en looplijnen. 'Als een gast naar het toilet wil, moeten we ook triage doen'

Passen en meten in café-restaurant Dot in Groningen, om aan de corona-eisen te voldoen. Foto: Geert Job Sevink

Cafés en restaurants zijn bezig de zaken zo in te richten dat er zo weinig mogelijk contact is met de klant. ,,Dit gaat tegen alles in waar je als horecamensen voor staat.”

Leuk bedacht, dat je binnen maximaal dertig gasten mag hebben, maar waar laat je als horecazaak al die tafels en stoelen die je voorlopig niet mag gebruiken? In het geval van Grand Café Groningen aan het Gedempte Zuiderdiep: bij de buurman. Met het zweet op de bovenlip sjouwt het personeel het ene na het andere massieve meubelstuk de trappen op van muziekcafé Buckshot, naar zolder.

Tien weken lang is hier geen wijntje ingeschonken en geen Groninger mosterdsoep of ceviche van zeebaars geserveerd. Zoals nergens in de horeca, een van de sectoren die het hardst zijn geraakt door de coronacrisis. Maandag is het eindelijk 1 juni, de dag waarnaar eigenaresse Simone de Quasteniet van het grand café en haar personeel enorm uitkijken. ,,Eindelijk weer los. Ons vak uitvoeren”, zegt ze, waarna ze een tafel van zijn plek tilt.

Triage bij klant

Zoals het voor de sluiting ging, zo wordt het niet snel weer, zo weten alle ondernemers. Reserveren voor binnen is verplicht, voor het terras geldt dat (meestal) niet. ,,Maar als een terrasgast binnen naar het toilet wil, moeten we ook bij deze klant triage doen”, zegt De Quasteniet.

Dan wordt er gevraagd of de klant verkoudheidsklachten heeft, of hij of zij recent contact heeft gehad met iemand die ziek is geworden, enzovoort. ,,En omdat er dan een persoon extra binnen is, kan ik binnen dus geen 30 man kwijt, maar 29”, zegt De Quasteniet. ,,We moeten maar zien of de theorie die de overheid heeft bedacht ook praktisch uitvoerbaar is.”

loading  

Looplijnen en stickers

Bij Dot aan de Vrydemalaan doen ze er in elk geval alles aan om aan de regels te voldoen. Hier worden looplijnen aangebracht op de vloer en stickers geplakt met hoe de klant zoveel mogelijk op 1,5 meter afstand van andere groepen en personeel kan blijven. Elke tafel krijgt een QR-code, die je met je telefoon moet scannen, waarna je op je schermpje een bestelling kan plaatsen en kan betalen. Je eten en drankjes worden vervolgens op een van de vijftien afhaaltafels geplaatst, waar je het zelf vanaf moet pakken.

,,Dit gaat tegen alles in waar je als horecamensen voor staat”, zegt manager Sikke Wielsma van Dot. ,,Je wilt juist zoveel mogelijk contact met je klant, dat is een van de grote charmes van het vak, maar nu doen we er juist alles aan om het contact te verminderen. Dit zal heel erg wennen zijn.”

Niettemin verwacht hij vanaf maandag op mooie dagen topdrukte op de terrassen. De zaak kan buiten 100 man kwijt en op de stoelen bij het stadsstrand nog eens zo’n aantal.

'We zijn voorlopig geen feestcafé, maar een borrelkroeg'

In de Poelestraat, hartje centrum, zit Anita Makken in de zon voor kroeg Bar Players. Ze zegt het maar eerlijk, ze kijkt op tegen maandag ,,We zijn een feestcafé, maar maar wie stapt een feestcafé binnen als er maar een paar man binnen mogen?”, zegt ze. ,,Een normaal mens doet dat niet. Daarom heb ik ook op Facebook gezet: we zijn voorlopig geen feestcafé, maar een borrelkroeg.” En ook bij Bar Players moet gereserveerd worden. ,,Ik zit al 35 jaar in het vak, maar dat is allemaal nieuw voor me. Hopelijk kunnen we snel weer normaal doen.”

Even verderop, bij het Concerthuis, schildert Martien Volkers haar zaak wit. Zij ziet het allemaal wel zitten. ,,Aan beide kanten van de zaak terras en van de tafels binnen maken we vip-huiskamertjes”, zegt Volkers. ,,Dat is toch vet?”.

Nieuwe menukaart

In de Folkingestraat buigen Guido Nijboer en Floris van Duuren, de Bistro Boys, zich over hun nieuwe menukaart. Ze gaan niet maandag al open, maar een dagje later. ,,Beter in één keer goed dan overhaaste dingen”, zegt Nijboer.

Ze gingen gisteren met de meetlat door hun smalle zaak en ze ontdekten wat ze al vreesden: niet overal kunnen gasten 1,5 meter afstand houden. Ze kunnen daardoor een stuk minder dan 30 mensen een plek geven. ,,We moeten het er mee doen. Het kan zo net uit, denken we”, zegt Van Duuren.

Guido’s broer Nick en diens compagnon Jan Bas van Aalderen hebben het slim bekeken. Hun Pomphuus aan de Lage der A opent niet eerder dan 1 augustus voor het eerst de deuren, maar hun pop-up terras gaat morgen al open. Ze hebben een driedaagse ontheffing voor het serveren van koffie, broodjes en frisdrank. ,,Beetje proefdraaien alvast voor maandag”, zegt Van Aalderen. ,,Dan gaan we echt beginnen.”

Gasten die naar de wc moeten, delen een mobiel toilet met de bouwvakkers die bezig zijn met het verbouwen van de zaak. Van Aalderen zal er met de neus bovenop zitten. ,,Na elk bezoekje ga ik persoonlijk naar binnen om de boel te desinfecteren. Alles volgens het boekje.”

menu