De snelheid op de Zuidelijke Ringweg in Groningen (70 km/uur) moet waarschijnlijk op één plek naar beneden om een einde te maken aan geluidsoverlast.

Sinds de ingebruikname van een stalen noodviaduct over de Paterswoldseweg, op 30 november, klagen omwonenden steen en been over herrie en trillingen, overlast en schade. Om daar een einde te maken plaatste de bouwer van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen, Combinatie Herepoort, dinsdag een innovatief geluids’scherm’ op zandzakken.

Het ging om een horizontale stalen band met ‘lamellen’ die geluidsgolven afbuigen (een zogenaamde WHIS®wall). Binnen drie dagen kwam Herepoort tot de conclusie dat het systeem op deze plek niet werkt.

50 of 30 km/uur

Het bedrijf wil Rijkswaterstaat nu toestemming vragen om de maximum snelheid op de ringweg op zo’n 400 meter voor het Julianaplein voorlopig te beperken voor verkeer uit de richting Drachten. Volgens Herepoort lijkt 50 km/uur voldoende, maar omwonenden vinden dat absoluut niet langzaam genoeg.

loading

Ze willen het liefst dat het verkeer per direct van het viaduct af wordt gehaald (moet kunnen, zeggen ze, het oude viaduct is immers nog niet afgebroken). En dat er een nieuwe constructie komt met rubber tussen stalen onderdelen, een demping in de bodem en een bekleding van piepschuim.

Bij een verlaging van de maximum snelheid willen ze terug naar hooguit 30 km/uur. Zelfs daarmee is de overlast volgens de buurt niet weg. ,,Daar hoort dan ook nog een flitspaal bij. Anders trekken vrachtwagenchauffeurs zich niets van zo’n bord aan. Zeker ‘s nachts niet’’, zegt Frannie Homburg die tegenover het viaduct woont.

Boos en verdrietig

Volgens de buurtbewoonster is de overlast door zwaar verkeer niet te harden. ,,We zijn boos en verdrietig hoe dit gegaan is. Het huilen staat ons nader dan het lachen door het constante gedreun van vrachtwagens die de brug dag en nacht op en af denderen. Het is net alsof we in een permanente onweersbui zitten. Er zijn mensen die niet meer slapen en huilend bij me staan na een nachtdienst. Niemand houdt dit 3,5 jaar vol.’’

loading

De overlast is niet alleen merkbaar in de flats aan de zuidkant van de weg. Bij oostenwind liggen zelfs bewoners van Buitenhof (2 kilometer verderop) er wakker van, melden ze op de website Aanpak Ring Zuid. Ze ontdekten dat na een zoektocht en waren verrast dat ze helemaal bij de Paterswoldseweg uitkwamen.

Euvel was bekend

Volgens omwonenden had het viaduct nooit op de huidige manier gebouwd mogen worden zonder aanpassingen aan de constructie en anti-trillingsschermen in de bodem (zoals langs de busbaan over de diepenring). Het steekt hen dat Herepoort en Aanpak Ring Zuid net doen alsof ze verrast zijn en dat gemeente en provincie de constructie toelaten.

Homburg is bang dat bewoners bewust onwetend zijn gehouden over de ellende die op hen af kwam. ,,We zitten door het verleggen van kabels en leidingen al jaren in de bouwwerkzaamheden voor de ring en zijn lang heel goed in gesprek geweest. Tot ze in de zomer over het viaduct begonnen.

loading

Herepoort zegt op zoek te gaan naar een oplossing. Een soortgelijke baileybrug van de firma Retrobridge lag tussen mei 2016 en november 2019 nog geen kilometer verderop over dezelfde Paterswoldseweg. Bewoners van de Koeriersterweg liepen toen tegen dezelfde problemen aan. Daar werd de snelheid teruggebracht naar 30 km/ uur en was redelijk duidelijk wie bij overtredingen aangesproken moest worden (er reden alleen bussen en taxi’s). Homburg: ,,Hier raast het verkeer dag en nacht door en komt het van alle kanten. Daar zijn strengere maatregelen voor nodig.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen