Op de stoep voor de winkel, zijn enkele raadsels geplakt, om de voorbijganger te amuseren. Maar Wirwar, de spellen- en puzzelwinkel in de Groninger binnenstad, betreden is er niet bij.

Daardoor begint het voor ondernemers Kim en Eelco Hoetjes van spellen winkel Wirwar  het nu voor het eerst  te knijpen qua omzet. Maar ze voorzien dat de grootste klap nog moet komen. Na corona.

,,Als straks alles weer normaal wordt. Dan gaan mensen gaan weer op vakantie, ze gaan weer naar het theater, de bioscoop, de  restaurants en het café. Spellen kopen doen ze dan niet meer. We hopen maar dat er dan weer meer partygames en groepsspelletjes verkocht worden.”

Lockdown valt voor Wirwar in de drukste periode

Eelco en Kim houden de moed er in. ,,We proberen steeds het glas half vol te zien. Anders hou je het niet vol. Je moet overal de voordelen van zien: er is minder geld maar het is wel lekker rustig.”

 De lockdown kort voor de feestdagen, viel voor de spellen winkel precies in wat normaal de drukste periode voor de winkel is. ,,Daardoor zijn we vorig jaar in de min geëindigd.”

De belangstelling voor spellen en puzzels was tot de winkel dicht moest, goed. ,,Er werden veel spellen en puzzels verkocht. We zijn maar een klein winkeltje. We mochten maar zes klanten binnen hebben. Dat draait ons de nek om. We konden de toestroom niet aan. We hadden wel klanten maar we konden ze niet helpen. We doen heel veel aan advies en dat was niet echt mogelijk. Communiceren met een mondkapje helpt daar niet bij.”

Pas op de plaats

Afgelopen voorjaar gooiden ze de zaak vrijwillig dicht, om even pas op de plaats te maken en te overzien op welke manier ze alle maatregelen konden implementeren. ,,De winkel is  opnieuw ingericht. Alle middenopstellingen zijn weggehaald, we hebben spatschermen geplaatst en we plaatsten een balie voor het afhalen bij de deur. In oktober hebben een arme luchtgordijn aangeschaft. We hoopten in december nog dat afhalen aan de deur werd toegestaan maar helaas.”

loading  

Ook werd nagedacht over online verkoop. ,, Dan merk je:  We zijn niet goed in internet. We zijn goed in advies. Je bent aan het puzzelen met de mensen om de beste match met de klant te maken. Dat vertaalt zich niet naar internet. Daar verkoop je alleen wat mensen al kennen. 80 procent van de mensen die hier binnen komt, komt niet doelgericht.” Wirwar sloot zich aan bij Warenhuis Groningen. Daar staan nu 1400 artikelen online. En als de click and collect straks mag, zijn ze er met één druk op de knop klaar voor.

Helft van de normale verkoop

De online bestellingen worden door Kim en Eelco in delen van de stad zelf bezorgd met de fiets. Alles buiten de diepenring wordt bezorgd door een fietskoerier. ,,Vandaag had ik twee ritten en Eelco één.”  ,,De helft doen we zelf. Zo kun je verzendkosten drukken ook al leggen we er op toe. We vragen 1,50 euro oor het bezorgen.  Een fietskoerier kost minimaal 5,50 euro per bestelling. Je kunt niet zoveel verzendkosten vragen als de bestelling zelf maar 11,50 euro is. Dan verkoop je helemaal niets meer.” Via het web realiseren ze ongeveer een helft van de verkoop van wat ze normaal in de winkel zouden omzetten.

'Je weet niet wat er gebeurt'

Ze hebben vorig jaar enige financiële steun gehad van de overheid.  Straks doen ze weer een beroep op de steunmaatregelen. ,,Dit kost ons ontzettend veel geld. We teren nu in op het spaargeld dat we al opzij hadden gezet voor als het eens tegen zou zitten.”

Kim zegt vooral de contacten met de klanten het meest te missen. Door de bezorging aan huis, treft ze zo nu en dan een goede klant. ,,Dan praten we even bij.” Hoewel Eelco en Kim bewust de moed er in houden, noemen deze de komende periode ontzettend spannend. ,,Je weet niet wat er gaat gebeuren. Het verandert van week tot week.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Video
Coronavirus