Sportbranche in Groningen vreest Nike

De sportbranche is niet blij met de komst van een Nike Store naar winkelcentrum Westerhaven in Groningen. En zeker niet met de manier waarop zij het nieuws vernamen.

De winkeliers die sportartikelen van het Amerikaanse merk Nike verkopen, vernamen het nieuws deze week uit Dagblad van het Noorden. Nike wil in de winkel die is leeggekomen door het vertrek van C&A een eigen factory store openen.

Om nog meer ruimte te krijgen wordt ook de winkelruimte van Van Boxtel Gehoortoestellen erbij getrokken. De audiciën verhuist naar winkelcentrum Paddepoel.

Geen duidelijkheid

,,We hebben gelijk onze franchiseorganisatie op de hoogte gebracht. Ook zij konden bij Nike geen duidelijkheid krijgen over de plannen. Het hoofdkantoor in Hilversum hult zich in stilzwijgen’’, zegt Fabiola van Ardenne. Zij is de eigenaresse van Sportmaat aan het Zuiderdiep, gespecialiseerd in voetbalschoenen en -kleding. Hetzelfde geluid is te horen bij Rudmer Wiersma die op de hoek van de Herestraat en Zuiderdiep de winkel The Athletic’s Foot in sportschoeisel heeft.

Het zwijgen van Nike komt merkwaardig over omdat sinds een week bij de gemeente Groningen een dossier ligt over de verbouwing en de wijze waarop het bedrijf zijn naam op de gevels en muren van het pand wil plakken. De tekeningen zijn gemaakt door architectenbureau De Zwarte Hond en daarop is te zien dat inclusief de winkel van Van Boxtel 1000 vierkante meter vloeroppervlakte voor Nike wordt ingericht.

Nog een beetje hoop

Wiersma heeft nog de ijdele hoop dat Nike een exclusieve winkel met noviteiten opent. ,,Daar hoeven wij niet zoveel last van te hebben, maar een factory store waar alles met korting over de toonbank gaat, levert omzetverlies op.’’ Wiersma is naarstig op zoek naar een nieuwe locatie. ,,Ik wil dichter bij de koopstromen zitten. Het Zuiderdiep met al die bussen en fietsers vormt een vervelende barrière om bij ons te komen.’’

,,De spoeling zal dunner worden, maar met onze persoonlijke benadering, service en contacten in de voetbalwereld kunnen wij een goede boterham te verdienen. Ondernemers moeten blijven uitgaan van hun eigen kracht’’, zegt Fabiola van Ardenne. Binnenkort gaat de naam van haar zaak veranderen in 100% Voetbal Groningen, een landelijke franchiseclub die meer macht heeft in de richting van producenten.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.