Groningen ziet groen van de deelscooters (en er komen nog veel meer bij)

De politie gata bestuurders van deelscooters vaker controlere op alcoholgebruik. Foto: Archief Peter Wassing

Misschien heb je ze al voorbij zien flitsen of wellicht heb je ze ergens geparkeerd zien staan: felgroene elektrische scooters van GO Sharing. Sinds deze maand sieren tachtig deelscooters de straten van Groningen en er zijn véél meer in aantocht.

Zoef, daar gaat er weer een. Een felgroene scooter met het witte logo van GO Sharing op de zijkant. Tachtig van die deelscooters staan sinds de eerste week van mei verspreid over de stad. Vrijdag komen er nog eens tachtig bij en begin volgende maand zijn het er naar verwachting 250.

Deelscooters? Huh? Jep. Een scooter waar iedereen - mits je in het bezit bent van een auto- of brommerrijbewijs - gebruik van kan maken met een app. Per rijminuut betaal je ongeveer 30 cent.

‘Handig voor af en toe’

Vi Nguyen (27) uit Groningen doet dat af en toe. „Ik ontdekte ze toen ik laatst in de stad was.” Ze was nieuwsgierig, zocht op wat het was en een paar dagen later, toen ze ‘s avonds laat vanuit het centrum naar Helpman moest, besloot ze de dienst uit te proberen. „Ik zou het niet gebruiken om dagelijks mee naar werk te gaan. Dat is veel te duur. Maar af en toe is het heel handig.” Ze krijgt er een vakantiegevoel van, omdat ze dit soort scooters eerder weleens in andere landen gebruikte.

„Ik heb nu ongeveer tien keer op zo’n scootertje gereden”, vertelt Tesse Bosma (30) uit Groningen. „De eerste twee of drie keer deed ik dat voor de lol. Maar het is wel echt heel handig. Ik ben er al mee naar Aduard geweest en een paar keer naar Haren.” Hij vindt de scooters makkelijk in gebruik en begreep meteen hoe ze werken. „Op zich vind ik de ritprijs best meevallen. Tenzij je de scooter elke dag gebruikt, dan is het wel aan de prijzige kant.”

Al ruim duizend gebruikers in Groningen

Volgens directeur Raymon Pouwels maken in Groningen inmiddels meer dan duizend mensen gebruik van de scooters van GO Sharing. Maar, de populariteit van dit soort voertuigen heeft ook een keerzijde. Wat als die gebruikers onveilige verkeerssituaties veroorzaken? Boetes worden verhaald op de gebruiker en het hebben van een rijbewijs is verplicht.

Wat als mensen de voertuigen op onhandige plekken parkeren? De aanbieder heeft in de app aangegeven waar je de scooter wel en niet mag achterlaten. Zo zijn de Herestraat en de Vismarkt rood gekleurd in de app van GO Sharing. Je kunt daar de scooter niet uitschakelen en dus niet stallen. Ook wordt er in de app meermaals gevraagd om de scooter netjes weg te zetten.

En wat als het ergens vol staat met groene scooters? Ook daar heeft Pouwels een oplossing voor. „Afgelopen weekend stonden bijvoorbeeld veel scooters geparkeerd in het zuiden van de stad, in de omgeving van de Hoornse Plas. Op zo’n moment maken we de ritprijs in dat gebied goedkoper. Zo halen we gebruikers over om de scooter daar op te halen en ergens anders heen te rijden.”

Naast GO Sharing komt er binnenkort nog een aanbieder van deelscooters naar Groningen. Het bedrijf felyx - zonder hoofdletter - start volgende maand met 100 elektrische scooters in de binnenstad. Deze zijn te herkennen aan hun donkergroene kleur.

Gemeente wil verhuur van deelvoertuigen aan banden leggen

De gemeente Groningen ziet een rol voor diensten zoals de deelscooter, omdat het een vorm is van duurzaam vervoer en omdat het een alternatief is voor de auto of aanvulling is op het openbaar vervoer. Maar, zo laat een woordvoerder weten, bij grootschalig gebruik kan de verkeersveiligheid onder druk komen te staan en zorgen gestalde voertuigen voor aantasting van de openbare ruimte.

De gemeente wil daarom een nieuwe regel toevoegen aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), zodat er voor de exploitatie van dit soort deelvoertuigen een vergunning nodig is. Op die manier kan de gemeente voorkomen dat de binnenstad overstroomt met elektrische scooters.

menu