Nido studentenflat tussen het Reitdiep en de Reitdiephaven torent met z'n 74 meter hoog boven de omgeving uit.

Stadjers in actie tegen massale (hoog)bouw langs Reitdiep in Groningen: 'Portland biedt plek aan 500 studenten en telt vier dakterrassen. Weet je hoe dat klinkt aan het water?'

Nido studentenflat tussen het Reitdiep en de Reitdiephaven torent met z'n 74 meter hoog boven de omgeving uit. Foto: Peter Wassing

De nieuwbouwlocatie Portland voor 500 studenten aan het Reitdiep in Groningen is omwonenden een doorn in het oog. Ze komen in actie tegen de massale hoogbouw in hun buurt.

Portland is na de Woldring Locatie (435 appartementen voor jongeren) en de NIDO flat voor 700 studenten de derde plek aan het Reitdiep waar op grote schaal nieuwbouw verrijst.

Buurtbewoners van Paddepoel en Vinkhuizen spreken van verstening van de stad en zijn een petitie gestart tegen het volbouwen van de Reitdiepzone. Die is inmiddels ruim 500 keer ondertekend. Behalve voor het verdwijnen van groen vrezen de omwonenden voor overlast van studenten en nog meer hoogbouw.

Waarom zo veel en zo hoog?

Die hoogbouw komt er. Op het voormalige ACM-terrein naast de Woldring Locatie verrijst Crossroads, een gebouw van 65 meter hoog met 292 woningen. Verderop aan de Friesestraatweg, op de plek van garage Veldma Jansen is ruimte gecreëerd voor 153 woningen in Plan Dykstaete, met elf verdiepingen iets minder hoog.

,,Dat hier woningen worden gebouwd, begrijpen we’’, zegt omwonende Suzan van Dam namens de buurt. ,,Maar waarom zo hoog? En zo veel? Portland biedt plek aan 500 studenten en telt vier dakterrassen. Weet je hoe dat klinkt aan het water?’’

Haar man Anno Sportel zegt dat de gemeente de groene Reitdiepzone opoffert aan stenen. ,,Terwijl de gemeente de slogan ‘Groen, gezond en gelukkig Groningen’ hanteert.’’

‘Het draait om zo veel mogelijk woningen en zo veel mogelijk geld’

Volgens hen is de tactiek van de gemeente om de nieuwbouwprojecten aan het Reitdiep een voor een te presenteren, waardoor er geen massaal protest tegen komt. Dat willen zij veranderen. Ze willen de actie tegen het volbouwen van de Reitdiepzone breder trekken, vanaf het ACM-terrein tot en met de Reitdiephaven, in de hoop dat honderden Stadjers ageren tegen de plannen.

,,Waarom concentreert de gemeente al die nieuwbouw hier rond Paddepoel en Vinkhuizen? We hebben toch ook de campus, het Suikerunieterrein en Groningen-Zuid waar gebouwd kan worden?’’ vraagt Van Dam zich af.

Haar man: ,,Zit hier wel een stedenbouwkundige en architectonische visie achter? Volgens mij gaat het alleen maar om zo veel mogelijk woningen en om geld verdienen door de ontwikkelaars. Het gaat niet om ons, de omgeving en het groen.’’

Wethouder Roeland van der Schaaf zegt begrip te hebben voor tegengeluiden uit de buurt. ,,Daar hebben we juist rekening mee gehouden: Portland is 35 meter hoog aan de kant van de ringweg en loopt laag af naar het Reitdiep.’’

Volgens hem klopt het dat een groot deel van de bewoners in dit gedeelte van de stad bestaat uit studenten, zo’n 40 procent. Dat komt voort uit het Bouw Jong-project van tien jaar geleden. Inmiddels zijn de plannen gedeeltelijk gewijzigd en wordt er ook volop gebouwd voor niet-studenten.

‘Nieuwbouw komt leefbaarheid ten goede’

Hij bestrijdt dat er groen verdwijnt in de Reitdiepzone. ,,Er is daar geen groen, want het is voormalig industriegebied. Door er woongebied van te maken, wordt er juist groen toegevoegd.’’

Dat alleen dit gedeelte van de stad grote wooncomplexen krijgt toebedeeld, is volgens de wethouder niet waar. ,,De Reitdiepzone is een van onze bouwlocaties, naast bijvoorbeeld de Oosterhamrikzone, het Ebbingekwartier en de Stadshavens. Door daar te bouwen haal je de druk van de bestaande wijken af. En ik vind niet dat er sprake is van kolossale gebouwen. De nieuwbouw komt de leefbaarheid in de buurt juist ten goede.’’

Stadsbouwmeester Jeroen de Willigen juicht de bebouwing binnen de stad toe. ,,Het is het verdichten van de stad. De Reitdiepzone wordt zo onderdeel van de stad, net als De Suiker en de Stadshavens. Hier gaan we de grote woningvraag oplossen.’’

Volgens hem was de Woldring Locatie al bedacht voor hij stadsbouwmeester werd. ,,Daar hebben we van geleerd. Daar werd tot het randje gebouwd, terwijl het belangrijk is om ruimte over te houden en de waterkant de waterkant te laten.’’

menu