Brugwachters in Groningen ploeteren om (vaar)verkeer op gang te houden

Het is ploeteren voor brugwachters in Groningen. Door de hitte zetten de bruggen uit en kunnen die mogelijk niet meer openen of sluiten. Om schade te voorkomen fietsen de brugwachters mee om het dek handmatig te openen, terwijl veel bruggen normaal vanuit het Havenkantoor worden bediend.

De gemeente Groningen bedient 56 bruggen, bij 18 daarvan gebeurt dat normaal op afstand met een paar drukken op een knop. Dat kan nu echter niet door de hitte. „Alle bruggen worden nu bij de brug zelf bediend”, laat een woordvoerder weten.

Brugwachters luisteren naar brug

Op die manier kunnen de brugwachters beter inschatten of er problemen ontstaan. Door de hitte kan de brug uitzetten. Bij de bouw is met die eigenschap rekening gehouden, maar bij sommige bruggen is de marge tussen het bewegende deel en het bruggenhoofd te klein, waardoor die gaat klemmen of niet weer wil sluiten.

Wanneer de brugwachters naast de brug staan horen ze het als er iets begint te schuren. „Dat is het moment waarop de monteurs er bijgeroepen worden om de oorzaak te achterhalen.”

De brugwachters fietsen met de boten mee. Dat is sneller dan met de auto, maar trager en een stuk heter dan vanuit het koele Havenkantoor. Doordat het allemaal wat trager gaat, kan er een file aan schepen ontstaan.

Vol aan de bak in de hitte

„Brugwachters en storingsmonteurs draaien flinke overuren om zowel de scheepvaart als het wegverkeer zo min mogelijk hinder te laten ondervinden”, zegt de gemeentewoordvoerder. Toch zijn voorzorgsmaatregelen genomen: zo is het Noord-Willemskanaal na 13.00 uur gesloten voor scheepvaart. „Daar zijn bruggen die overdag te veel problemen geven.” Mogelijk moeten meer vaarwegen overdag gesloten worden, vermoedt de woordvoerder.

De gemeente heeft ervoor gekozen om niet met water te koelen. Het wegdek wordt glad en het is onduidelijk wat voor ‘ziektekiemen er in de stadse grachten zitten’. Daarnaast is „de installatie om het brugdek te koelen redelijk kostbaar en is het effect van koelen vaak beperkt en met deze warmte onvoldoende.”

Oude bruggen niet gebouwd op deze hitte

Dat de ene brug niet wil sluiten en de andere wel, komt meestal doordat ze gebouwd zijn in een tijd waarin nog werd uitgegaan van minder temperatuurverschillen, zegt professor Steel and Composite Structure Milan Veljokovic van de TU in Delft.

Bij de bouw van een brug wordt gekeken naar de temperatuur van de afgelopen jaren. Bij oude bruggen werd een lagere temperatuur verwacht waarbij het staal minder uitzet. „ De laatste vijf a tien jaar zien we grotere verschillen in de temperatuur. Waarschijnlijk zal dit probleem meer en meer voorkomen als verschillen groter worden”, zegt Veljokovic.

Zolang de hitte niet te extreem wordt, hoeft het uitzetten van de brug echter niet te leiden tot schade aan het bouwwerk. Bij nieuwe bruggen wordt er wel rekening mee gehouden. Het zou economisch niet rendabel zijn om alle bruggen die uitzetten te vervangen, zegt hij. „Niet als ze maar één of twee weken per jaar niet gebruikt kunnen worden.”

menu