Stille armoede te lijf in Groningen

Natascha Huiszoon, Marjan Moesker en Pim Loeff met de Quiet, het blad voor en over de 500 armsten uit ons land. Foto DvhN/Carlien Bootsma

Rijkdom wordt tentoongespreid. Werkt erotiserend. Wordt gevierd. Heel anders is het met armoede: dat wordt in stilte beleden. Drie Groningers willen die stilte doorbreken.

Dat doen ze via het aloude principe; wat je geeft krijg je terug. Nieuw: het gebeurt grotendeels online. Op een soort gratis marktplaats. Natascha Huiszoon, Pim Loeff en Marjan Moesker zetten in Groningen een netwerk op van mensen die halen, brengen en delen.

Kil

,,Systemen zijn tegenwoordig belangrijker dan het individu’’, zegt Marjan Moesker. Moesker werkte jarenlang als jurist met mensen in armoede. ,,Het is kil geworden. Mensen willen wel heel graag, maar het wordt ze onmogelijk gemaakt.’’ De drie willen weer wat warmte terugbrengen. Een vertrouwde club bij elkaar brengen. Iets overzichtelijke om de armoede te verzachten.

Het netwerk heet de Quiet Community. Pim Loeff - voorheen directeur van een welzijnsstichting - hoorde over Quiet en was meteen verkocht. ,,Het is een hele nieuwe aanpak’’, zegt hij. ,,Een brede groep wordt betrokken om iets voor de armere medemens te betekenen. Het is slim bedacht.’’

Glossy

De drie bedachten het niet zelf. In Tilburg werd eind 2012 de Quiet 500 uitgebracht. Een tegenhanger van de Quote 500, waar de vijfhonderd rijksten van ons land in worden geëtaleerd. De Quiet 500 is ook een glossy, maar dan van de 500 armsten van ons land. Uitgebracht om lawaai te maken voor stille armoede. Om mensen bewust te maken van de gevolgen van stille armoede. ,,Maar weinig mensen weten wat het betekent om bijna geen geld te hebben om rond te komen’’, zegt Loeff. ,,Het is echt overleven.’’

Het team achter de Quiet 500 in Tilburg bedachten een list. Ze schreven de 500 rijksten van ons land een brief. ,,Geen bedelbrief’’, zegt Marjan Moesker, ,,maar een brief de ze vraagt om zakelijk inzicht en doorzettingsvermogen te delen. Voor het goede doel.’’ Twee van hen reageerden. Die miljonairs zijn nog altijd nauw verbonden aan Quiet. Al het geld dat met de verkoop van het blad werd opgehaald is ten goede gekomen aan de doelgroep.

Marktplaats

Vanuit het blad ontstond een groter online platform: ,,Een soort gratis marktplaats waar members terecht kunnen’’, zegt Moesker. Daar kan de doelgroep vinden wat ze nodig heeft. Een bezoek aan de tandarts, kapper, restaurant; noem het maar. Het is geen eenrichtingsverkeer, ook de members mogen wat teruggeven. ,,Vaak hebben mensen het idee dat ze niets te bieden hebben omdat ze geen geld hebben. Maar dat is niet helemaal waar. Iedereen heeft wat te bieden. Ieder heeft zijn talenten.’’ Het doel van Quiet is mensen uit hun isolement halen. Ze laten weten dat ze er echt toe doen.

De Quiet Community bestaat in Tilburg al een aantal jaar. Het is daar een groot succes. De drie initiatiefnemers gaan het nu ook in Groningen uitrollen.

De straat op

In juli en augustus gaat team Quiet Groningen in de straat op in Groningen. Ze gaan op zoek naar mensen die hun netwerk of administratieve vaardigheden in willen zetten, die producten of diensten beschikbaar willen stellen. Ze zoeken restauranteigenaren die zo nu en dan een tafeltje willen vrijhouden voor gezinnen met zeer weinig geld, yoga docenten die nog ruimte hebben in hun klasje, tekstschrijvers, vormgevers. ,,Wij hebben ons alvast gecommitteerd aan Quiet Groningen’’, zegt Natascha Huiszoon van Medisch Centrum Zuid (MSZ). Liefst 35 fysiotherapeuten van het centrum stellen hun handen beschikbaar.

Ook helpen? marjan@quiet.nl

menu