Succes op YouTube, zenuwen voor televisie

In anderhalf jaar kreeg hij 6500 abonnees op z’n YouTube-kanaal. Hoe? Dat vertelt Roy Bieze (16) uit Winschoten zaterdag (8 oktober) in het tv-programma Zapplive.

''Het intro, of eigenlijk de eerste dertig seconden, die zijn echt belangrijk’’, antwoordt Roy meteen op de vraag wat het meest bepalend is voor het succes van een filmpje. Dingen duiden en uitleggen, dat gaat hem goed af. Dat is eigenlijk ook wat hij in z’n video’s doet, waarvan hij sinds januari vorig jaar onder de naam Rooy ruim zeventig op YouTube plaatste. Het zijn korte sketches die hij met muziek, handig knutselwerk, terugkerende grappen en een spontane presentatie enkele minuten lang spannend weet te houden.

Boodschap

Roy: ,,Ik zoek onderwerpen waar niemand een video over maakt. Zoals: ‘wat luisterde ik toen ik acht was?’. Voor veel leeftijdsgenoten is dit jeugdsentiment.’’ Ook geeft hij allerlei tips en instructies in de filmpjes, steevast gepaard gaand met meligheid. Maar hij wil er een boodschap mee overbrengen, zegt hij. ,,Ik heb een serie hashtag'How to be a bitch’. Dat is sarcastisch bedoeld. Daarmee zeg ik eigenlijk dat je voor jezelf moet opkomen.’’

Creatief bezig zijn is zijn voornaamste motivatie om zoveel tijd in z’n filmpjes te steken. Maar het levert hem veel meer op. Leuke connecties, herkend worden op straat. Dat laatste levert al bizarre situaties op, zegt hij. ,,Ik was laatst als dj terug op mijn oude basisschool. Ik zag de kinderen steeds al kijken. Ineens kwamen ze allemaal tegelijk naar me toe. Alleen vinden ze te spannend.’’ En zo raakt Roy wel door z’n voorraad fanstickers heen.

Creativiteit

Een vlogger vindt hij zichzelf niet echt. Zijn filmpjes zijn eigenlijk sketches. Z’n ouders zijn redelijk gewend geraakt aan de videocamera. ,,Het is zijn leven, wij komen niet in beeld’’, zegt moeder Jacqueline. ,,Roy was altijd al een creatief kind.’’

Roy volgt de opleiding Mediavormgeving in Winschoten. ,,Daar leer ik het hele proces achter de schermen, alles over de andere kant van de camera dus.’’ Hij denkt er over voor een vervolgstudie naar de Randstad te trekken, want daar ziet hij wel meer mogelijkheden op termijn. ,,Ik moet al vaak dingen afzeggen die in de Randstad zijn.’’

Inspirator

Hij is aangesloten bij buro Mediakraft in Amsterdam. Dat heeft hem benaderd voor het Cinekid mediafestival over twee weken in Amsterdam. Onderdeel daarvan is het Medialab, een liveprogramma op 19 oktober in een zaal met tweeduizend man publiek, bedoeld om kinderen actief bij televisie en interactieve media te betrekken. Roy is een van acht ‘creatievelingen’ die komen vertellen over hoe je het best een kanaal op YouTube kunt opzetten. Wat hij videomakers het meest wil meegeven? ,,Je moet niet bang zijn en je moet jezelf blijven.’’

Vandaag is Roy te gast bij Zapplive op televisie (NPO3). Daar is hij vooraf een beetje zenuwachtig voor, zegt hij. Best bijzonder, want hij staat al met een heel groot publiek in verbinding. Zoals zijn moeder het verwoordt: ,,Bijna 7000 volgers. Dat is een hele gevulde jaarbeurs.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.