Superlange stadsbus mislukt in Groningen

Groningen neemt na de zomer afscheid van de extra lange groene stadsbussen. Ze vormden een opvallende verschijning in de binnenstad maar voldoen niet. Voor de dubbelgelede en hybride (diesel-elektrische) bussen van de Zwitserse fabrikant Hess waren allerlei haltes en bochten aangepast. Ook werd de busbaan op de Grote Markt verbreed.

Volgens het OV-bureau en Qbuzz is de combinatie van dit bustype met de route naar Zuidhorn (lijn 11) ongeschikt. De bussen gaan naar Utrecht waar ze alleen maar in de stad rijden. Met veel optrekken en remmen wekt de bus stroom op die in accu’s wordt opgeslagen voor onderweg. Dat gebeurt te weinig op de huidige route. De bussen vielen bovendien geregeld in storing.

De kritiek heeft alleen betrekking op de techniek. Het rijden met zulke lange bussen in de stad, die zich gemakkelijk ‘vast’rijden omdat ze zeer moeilijk achteruit kunnen, viel in de praktijk mee. Er is daarom nog gekeken naar mogelijkheden om ze ergens anders in de stad in te zetten. Voor de routes van de pure (wijk)stadsbussen zijn ze echter te lang en de Q-link buslijnen vormen allemaal een combinatie tussen stad en platteland met dezelfde problematiek.

Qbuzz vervangt de bussen door nieuwe Capacity bussen. Dat zijn extra lange enkelvoudige gelede bussen zoals ook rechtstreeks van het Hoofdstation naar Zernike rijden op lijn 15. Het voornemen om een deel van het openbaar vervoer te elektrificeren bestaat nog wel. Er komen twee volledig elektrische bussen op een stadslijn en de lijn naar Eelde.

Het OV-bureau en Qbuzz onderzoeken ze vanaf 2018 de Q-link buslijn Roden - Beijum (lijn 4) en de buslijn naar Zuidhorn geheel of gedeeltelijk kunnen elektrificeren. Groningen krijgt ook een proef met waterstofbussen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.