Dit is de succesformule van supermarkt Dirk van den Broek die in Groningen en Drenthe de strijd aangaat met AH en Jumbo

Dirk van den Broek vestigt een supermarkt in dit winkelpand in Assen. Foto: Mannus van der Laan

Supermarktketen Dirk van den Broek strijkt neer in Assen en Emmen. De formule: A-merken tegen lage prijzen.

De supermarktoorlog tussen Albert Heijn en Jumbo is een strijd tussen titanen. Maar de prijsvechters en kleintjes geven zich niet gewonnen. Nieuwste wapenfeit: Dirk van den Broek vestigt zich in Assen en Emmen.

In winkelcentrum Triade in Assen worden twee leegstaande winkelunits samengevoegd tot een supermarkt met een vloeroppervlak van 1500 vierkante meter. In Emmen strijkt Dirk, zoals de winkels tegenwoordig kortweg heten, neer op een nieuwbouwlocatie aan het Willinkplein. Deze is met ruim 1000 vierkante meter wat kleiner.

Sinds jaar en dag

Dirk van den Broek? In het Noorden niet echt bekend, al heeft ook Drachten een vestiging. Maar vooral in Amsterdam en omgeving is de supermarktketen sinds jaar en dag gevestigd.

Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, kent de formule. ,,Dirk van den Broek is goedkoper dan de Albert Heijn en Jumbo, maar is gepositioneerd boven de Aldi en de Lidl. In de schappen liggen A-merken tegen lage prijzen.’’

Amsterdamse volkswijk

Dirk van den Broek heeft nu nog 123 vestigingen, voornamelijk in de Randstad. Daar ligt ook de bakermat van de supermarktketen. De naamgever, die begon met een melkzaak, richtte in 1953 zijn eerste supermarkt op in de Amsterdamse volkswijk de Kinkerbuurt, een vestiging die nog steeds bestaat.

loading  

In het door Albert Heijn gedomineerde Amsterdam is Dirk van den Broek altijd een vaste waarde gebleven. Ver voordat de Duitse prijsvechters Lidl en Aldi hun intrede deden, was de supermarkt populair bij klanten met een kleine beurs. Beter gesitueerden liepen er met een grote boog omheen, al heeft de supermarkt in deze eeuw ook een zekere cultwaarde gekregen: de boodschappentassen van ‘Dirk’ vonden gretig aftrek bij hippe millennials. En vorig jaar werd de keten door ABN Amro zelfs verkozen tot beste supermarkt van Nederland.

‘Leuke hebbedingetjes’

,,Bij Dirk richten we ons op mensen die niet te veel willen of kunnen betalen’’, laat een woordvoerder van de supermarktketen per mail weten. Ze bieden niet alleen A-merken, maar ook budgetmerken, een huismerk en ‘wisselende kanskoopjes (leuke hebbedingetjes voor in en om het huis)‘.

Het is niet voor het eerst dat Dirk in Drenthe supermarkten opent. Eerder had Meppel een filiaal, maar deze sloot in 2013 zijn deuren. Volgens Verhoef is de huidige uitbreiding naar Assen en Emmen onderdeel van een ‘expansiestrategie’. ,,Groei in de Randstad is lastig, dus willen ze naar een gebied waar ze nog niet zitten en waar ze klanten verwachten aan te treffen.’’

‘We willen groeien’

Of het concern, met het hoofdkantoor in het Zuid-Hollandse Sassenheim, nog meer filialen in het Noorden wil openen wordt ontkend noch bevestigd. ,,We willen zeker groeien, verder het land ingaan, maar niet ten koste van alles. Het moet gezonde groei zijn, want we hebben wel de verantwoordelijkheid over 13.000 medewerkers.’’

De komst van de vestigingen naar Assen en Emmen is in ieder geval goed nieuws voor de klanten. Verhoef: ,,Jumbo rekent in het Noorden hogere prijzen dan elders. Die prijzen worden lokaal bepaald. Als er een Dirk in hun buurt komt, dan verwacht ik dat Jumbo en ook Albert Heijn de prijzen verlagen. ’’

menu