Supporters tegen naam van stadion

FC Groningen-supporters protesteren met spandoeken, open brieven en Facebookpagina’s tegen de naamswijziging van Euroborg in Noordlease Stadion.

Afgelopen vrijdag maakte FC Groningen de naamswijziging bekend. Het Groningse autoleasebedrijf Noordlease is al dertig jaar sponsor van de club en wilde eens wat meer dan een naam op de voetbalshirtjes.

‘Vercommercialisering’

Direct daarna barstte de kritiek los op de sociale media. Supporters startten de pagina: ‘Euroborg moet Euroborg blijven heten’ en op Twitter werd geschaterd over de nieuwe naam: weggegooid geld. Want, zo verwachtten veel twitteraars, iedereen blijft toch gewoon Euroborg zeggen. En passant opperden zij een nieuwe bijnaam voor het stadion: De Leasebak.

Veel supporters protesteren tegen wat zij zien als de ‘vercommercialisering’ van ‘hun’ club. Goed, zo mooi als de tijden van het Oosterparkstadion met de romantische sta-tribunes wordt het niet meer en Euroborg was ook maar niets, maar om een leasebedrijf de naam voor ‘hun’ stadion te laten verzinnen, dat gaat de supporters te ver.

Daarom hingen boze fans in de nacht van zondag op maandag twee spandoeken aan de bouwhekken bij het FC Groningen-stadion: ‘Te Koop: Volksclub’ en FCG: Clubcultuur in de uitverkoop’. Deze doeken werden snel weer verwijderd.

Het steekt de supporters

Maandagavond plaatste het Supporterscollectief een open brief op haar website waarin het de naamswijziging hekelt. FC Groningen wordt veel te commercieel vinden zij. ,,We snappen ook echt wel dat er geld nodig is om de club te runnen, maar we verlangen ook dat er door FC Groningen rekening gehouden wordt met ons gedachtegoed. Dat gevoel hebben we nu te weinig.’’

Het steekt het collectief bovendien dat de naamswijziging bekend werd gemaakt op het moment waarop zij de komst van een FC Groningen-museum mochten melden. De briefschrijvers hadden het idee ,,als figurant te dienen op een feestje waarbij de naam van het stadion wordt verkocht’’.

Protesteren mag

Commercieel directeur Robbert Klaver had alle kritiek wel verwacht maar ligt er niet wakker van. ,,Ik heb ook ontzettend veel positieve reacties gekregen.’’

Protesteren mag, vindt hij. Het toont de betrokkenheid van de fans. Maar, meent Klaver, als je wilt blijven meedoen in de eredivisie moet er ook gewoon geld verdiend worden. ,,Dat is de realiteit.’’

Uiteindelijk heeft iedereen hetzelfde doel voor ogen, meent de commercieel directeur. ,,Het gaat mij er niet om overal zoveel mogelijk logo’s op te plakken. Mijn mooiste moment bij FC Groningen was de 2-0 van Albert Rusnák in de bekerfinale tegen PEC Zwolle.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.