Ter illustratie.

Thuisonderwijs in coronatijd: 'Ouders kunnen in thuisonderwijs onmogelijk rol docent overnemen'

Ter illustratie. Foto: Shutterstock

Het is een ondoenlijke opgave voor ouders om in het thuisonderwijs dat in coronatijd wordt gegeven, de rol van de docent op school over te nemen.

Dat zegt oud-conrector Rolf Eikenhout (68) van het Augustinus College in Groningen. Hij zat veertig jaar in het onderwijs en runt nu een coachingpraktijk in zijn woonplaats Zuidhorn.

,,Het probleem van leerlingen in het voortgezet onderwijs is dat zij nog niet echt zicht hebben op hun toekomst. Als dat toekomstperspectief ontbreekt, waarom zit je dan op school en waarom zou je dan je best doen? Dat denken leerlingen niet zelden’’, zegt hij.

Band met de docent

Zijn ervaring is dat het afhankelijk is van de band met de docent in de klas of de leerlingen bereid zijn op school te gaan presteren. Eikenhout: ,,Ik hield aankomende docenten steevast voor: de relatie met het kind is belangrijker dan de schoolprestaties.’’

Bij thuisonderwijs worden vader en/of moeder geacht de rol van de leraar over te nemen. Daar zit volgens Eikenhout het probleem: ,,Kinderen in het voortgezet onderwijs verkeren in de puberleeftijd. Als het normaal verloopt, zijn kinderen het op die leeftijd, zeker als het om schoolzaken gaat, per definitie oneens met de ouders.’’

Eikenhout begrijpt dat wel: ,,Een puberkind hoort ruzie te maken met zijn ouders. Hard aan het werk om de ouders tevreden te stellen is er niet bij. Die denkt: Ik ben gekke Henkie niet!’’ Dat een docent op school meer gedaan krijgt van het kind dan de eigen ouders, vindt de oud-conrector niet verwonderlijk. Immers: ,,Vreemde ogen dwingen.’’ Online contact met de leraar noemt Eikenhout slechts een gebrekkig alternatief.

Begrijpelijk dat veel ouders zich zorgen maken

Hij vindt het begrijpelijk dat veel ouders zich zorgen maken over de leerprestaties van hun kinderen vanwege het thuisonderwijs.. Leraar spelen gaat de meeste vaders en moeders niet goed af, meent hij. ,,Om Frans en wiskunde te geven, moet je als docent boven de stof staan. Dat is de meeste ouders niet gegeven.’’

Eikenhout raadt vaders en moeders af om hard te gaan studeren om zich de lesstof alsnog eigen te maken.’’ Zijn devies: ,,Ga als ouders met je kinderen om de tafel, probeer je te verdiepen in hun leefwereld, vraag hoe ze zich voelen en bekijk samen waaruit de motivatie kan worden gehaald.

Op één lijn

Een goede relatie opbouwen is veel belangrijker dan vragen of ze hun Franse woordjes goed hebben geleerd en of alle schooltaken af zijn gemaakt. Net als voor aankomende leraren geldt ook voor ouders: investeren in de relatie met het kind is belangrijker dan de vorderingen van leerprestaties bijhouden.’’

Verder benadrukt Eikenhout nog dat vader en moeder op één lijn moeten zitten als het gaat om het schoolwerk van hun kinderen. ,,Het slechtste wat je kunt doen is onderlinge onenigheid hierover in het bijzijn van je kind uitvechten.’’

menu