Toen de treinen stopten in Ter Apel

Het treinstation aan de grens dat maar zo heel kort werd gebruikt Foto: Archief Rienhart Wolf

Het haalbaarheidsonderzoek naar de Nedersaksenlijn brengt de terugkeer van een spoorweg naar Ter Apel dichterbij. Terugkeer ja, want in de vorige eeuw hielden treinen halt in het grensdorp.

Ter Apel had toen zelfs twee treinstations waarvan eentje een merkwaardige en korte geschiedenis had.

Het begon in 1914 toen de NV Groningsch-Drentsche Spoorwegmaatschappij-Ter Apel-Rijksgrens opgericht werd. Die wilde een spoorlijn van Stadskanaal naar Ter Apel en die aan laten sluiten op het Duitse spoorwegnet.

Het traject Stadskanaal-Ter Apel werd aangelegd en in 1924 in gebruik genomen. ,,Ter Apel had toen twee stations’’, weet Rienhart Wolf, kenner van en publicist over de geschiedenis van het grensdorp. ,,Het ene was Ter Apel Centraal, het tweede stond aan de Duitse grens en heette Ter Apel-Rijksgrens. De treinen vervoerden personen en goederen.’’

Aan de Nederlandse kant waren de verwachtingen hoog gespannen, zeker vanwege de geplande aansluiting op het Duitse spoorwegnet. Maar die aansluiting kwam er nooit. Mede omdat de Duitsers in de jaren na de Eerste Wereldoorlog in een economische crisis zaten en geen geld wilden steken in een spoortraject in een uithoek.

En dus kon de trein bij het station Ter Apel-Rijksgrens niet verder en moest hij terug naar Ter Apel Centraal. Twee jaar lang, tot 1926, was dat laatste stukje traject in gebruik. Daarna niet meer, er waren niet of nauwelijks passagiers. ,,Het treinstation aan de grens werd overbodig’’, aldus Wolf. ,,Het station Ter Apel-Centraal werd het eindpunt.’’

Dat station kende wel een bloeitijd. ,,Ter Apelers konden naar Stadskanaal en van daar naar andere plaatsen als Assen. Na tien jaar hield mede door de opkomst van de autobussen het personenvervoer op. Het goederenvervoer bleef tot 1972.’’ Het station Ter Apel-Centraal werd in de jaren erna het befaamde jongerencentrum Perron 15 waar beroemde popartiesten optreden. Jaren geleden werd het gesloopt. Op de plek van dat zo jammerlijke station Ter Apel- Rijksgrens staat een Chinees restaurant.

Als de Nedersaksenlijn wordt gerealiseerd, kunnen die twee stations een opvolger krijgen. Bij die Nedersaksenlijn gaat het om rechtstreekse spoorverbinding tussen Groningen en Enschede. Die is een feit als het ontbrekende traject tussen Stadskanaal en Emmen wordt aangelegd. Een van de mogelijke routes gaat via Ter Apel.



menu