Een van de weinige bussen van Drenthe Tours die nog rijden: van het station in Emmen (foto) naar het asielzoekerscentrum in Ter Apel.

Touringcarbedrijven staan op omvallen door coronacrisis. „Ik heb voor mijn pensioen een paar centen achter de hand die ik dit jaar opeet en dan is het over en uit."

Een van de weinige bussen van Drenthe Tours die nog rijden: van het station in Emmen (foto) naar het asielzoekerscentrum in Ter Apel. Foto: Jan Anninga

Stilgevallen touringcarbedrijven hebben voor woensdag een wilde demonstratie aangekondigd in Den Haag. Noordelijke ondernemers staan niet te trappelen om mee te doen, hoewel de nood in de sector hoog is. „Alles is gecanceld.”

,,Wij doen er niet aan mee omdat het niets oplost. Het is gewoon een barre situatie voor iedereen en machtsvertoon loopt vaak uit de hand. Dan gaan mensen dingen roepen waar ze later spijt van hebben’’, zegt Klaas-Jan de Vries van Drenthe Tours (25 bussen) in Assen.

Het zijn volgens hem vooral kleine ondernemers met één of twee bussen (,,80 procent van de bedrijven heeft circa 20 procent van de touringcars’’) die in actie komen. ,,Die heb je in het Noorden bijna niet.’’

‘Actievoeren past niet bij onze uitstraling’

,,Actievoeren past niet bij onze uitstraling’’, vindt ook Adrie Oostenbrug van autobusbedrijf Doornbos (27 touringcars) in Groningen. ,,We doen van alles, maar van oudsher zijn wij een beetje een vip-bedrijf. We rijden veel voor gemeenten, provincie en universiteit. Demonstreren past niet bij ons.’’

Willem Blauw van Blauw’s Reizen in Ter Apel (7 bussen) ontbreekt ook. ,,Ik kan niet vanwege een cursus en ben bang dat het uit de hand loopt omdat de grotere bedrijven er niet naartoe gaan.’’ Wat niet wegneemt dat de nood in de sector hoog is en de ergernis enorm.

Die betreft met name het verschil met stads- en streekbussen én de luchtvaart. ,,In opdracht van Schiphol vervoert Arriva Touring, ook uit Groningen, automobilisten van de parkeerplaatsen naar de luchthaven. Die mensen mogen maar met een paar man in de bus en stappen vervolgens met elkaar het vliegtuig in waar alle stoelen zijn bezet.’’

Kabinet kleurt protocol af

,,Het openbaar vervoer mag 40 procent van zijn capaciteit benutten. Een protocol van brancheorganisatie Busvervoer Nederland voor onze sector met maximaal 30 mensen per bus (alleen zitplaatsen bij het raam), keurde het rijk af. Dat verschil begrijpen we niet’’, zegt De Vries. ,,Zeker niet omdat onze opdrachtgevers precies weten wie er in de bussen zitten, terwijl het openbaar vervoer reizigers moeilijk kan achterhalen bij een mogelijke besmetting.’’

loading

Drenthe Tours en Doornbos hadden geluk dat ze in mei nog met een paar bussen waren ingehuurd voor de grote treinstremming rond Groningen. Nu rijdt Drenthe Tours alleen nog voor het COA (de bus naar Ter Apel en incidenteel vervoer) en één basisschool. ,,Die laat kinderen naar een sportveld brengen. Basisschoolkinderen mogen bij elkaar zitten en kunnen dus ook schoolreisjes maken, maar de meeste scholen willen niet. Een paar gaan nog naar Drouwenerzand. Sommige vragen als afsluiting voor groep 8 om een rondrit met een van onze speciale bussen: de spelersbus van FC Groningen of FC Emmen, of de cabriolet.’’

Schoolreisjes afgebeld

,,Geen afscheid. Geen kamp. Afschuwelijk’’, zegt Oostenbrug. ,,Er stonden nog een paar schoolreisjes voor juli en die zijn afgebeld. Slagharen wilde ze trouwens niet eens hebben. Een kamp voor basisscholieren kan wel, maar niet als er een 13-jarige bij zit. En dan mogen begeleiders ook niet mee.’’

Het logo van de hazewindhond op zijn bussen is weinig op straat te zien. ,,Toevallig hadden we deze week vier ritten tegelijk. We hebben onder meer een scheepsbemanning van 24 mensen uit de haven van Hamburg naar Schiphol gebracht. Dat deden we met twee grote bussen. In Duitsland hadden we tot aan de grens met één genoeg, want daar hoef je geen 1,5 meter afstand te houden. De opdrachtgever wilde dat we ons aan de regels van het strengste land hielden’’, aldus Oostenbrug.

Schluss

Hij krijgt in augustus of september het geld van de treinstremming. ,,Daar kunnen we het twee, drie maanden mee uitzingen en dan is het schluss.’’ Blauw heeft nu al helemaal niks meer te doen. ,,Alles is gecanceld, zelfs schoolreisjes voor september. Die scholen verwachten dat wij volgend jaar gewoon nog bestaan, maar dat denk ik niet. Ik heb voor mijn pensioen een paar centen achter de hand die ik dit jaar opeet en dan is het over en uit. De lease gaat elke maand door. Het tourseizoen hebben we volledig gemist en bussen zijn niks meer waard. Ik hoop echt dat ze in Den Haag zo wijs zijn om ons een tegemoetkoming te geven, want anders houdt het op’’, aldus Blauw.

Boevenbus aanschaffen?

Blauw heeft nog even overwogen een boevenbus aan te schaffen. ,,Er stond een te koop met 25 verschillende celletjes. Allemaal een eigen luchtaansluiting en je kunt met 25 man veilig reizen, zou je zeggen. Maar zie je het al gebeuren? En moet je dan opeens 60 euro per persoon vragen wat anders 20 euro kost? Met restaurants gaat het ook niet goed, maar die kunnen tenminste nog tafeltjes uit elkaar zetten of iets met afhalen doen. Voor ons is het onmogelijk iets creatiefs te bedenken.’’

Drenthe Tours bouwde wel een bus om en zette stoelen op 1,5 meter afstand. Er bleven twaalf over. ,,Dat kan niet uit. We dachten dat het wel wat was voor onze Kantoorbus, die forensen naar Groningen brengt. Maar die heeft grotere concurrentie dan ooit van het thuiswerken.’’

Spelersbussen FC Groningen en FC Emmen

De Vries rekent er niet op dat het binnen twee jaar weer ouderwets druk wordt. ,,Ik zie dat mensen niet meteen weer naar het restaurant gaan en ze zullen ook niet gauw weer gaan reizen. Mensen die een voucher hebben voor een afgelaste vakantie, zullen als eerste weer op reis gaan. Maar de rest?

We reden met 20 bussen naar het Megapiratenfestival in Borger, met tien naar Normaal, naar concerten in de Arena en kerstmarkten. Komen er dit jaar nog concerten en evenementen? Sportclubs gaan vast wel weer met de bus op pad omdat je ook niet met z’n vieren in een auto mag. Ik denk dat FC Emmen en FC Groningen straks met twee spelersbussen rijden. Maar supportersbussen zie ik voorlopig niet terug. Hopelijk komen er wat andere ritten voor terug: als het toerisme hier aantrekt ontstaat er misschien behoefte aan een tour door de omgeving. In elk geval kunnen we met 30 reizigers op pad en in de winter het openbaar vervoer weer bijstaan.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Coronavirus
menu