Directeur Adrie Oostenbrug van autobusbedrijf Doornbos. 'We hebben het tot nu toe gered'.

Touringcarbedrijven in Drenthe en Groningen balanceren tussen hoop en vrees

Directeur Adrie Oostenbrug van autobusbedrijf Doornbos. 'We hebben het tot nu toe gered'. Foto: Archief DvhN

Is er nog toekomst voor touringcarbedrijven in deze coronatijd? Vakbond FNV maakt zich grote zorgen. Bedrijven in het Noorden proberen door te improviseren hun bussen op de weg te houden.

De meeste bussen staan stil. En dus ook veel touringcarbedrijven. Vakbond FNV vreest voor de toekomst van de sector.

,,De orderportefeuille is leeg, tachtig procent van het werk is weg. Er wordt nauwelijks gereden. Het werk moet terug, maar het vertrouwen is weg. Je hebt er geen hogere wiskunde voor nodig om te begrijpen dat veel bedrijven dat niet lang vol houden’’, zegt FNV-bestuurder personenvervoer Marijn van der Gaag.

Hij wijst er op dat 1 oktober de noodmaatregel voor overbrugging van werkgelegenheid is gestopt, terwijl in de nieuwe regeling de steun aan ondernemers geleidelijk aan wordt verminderd.

Van der Gaag is bang dat het faillissement van het Friese bedrijf Dalstra, dat vorige maand 35 chauffeurs op straat zette, niet het laatste is.

 ,,Het is een drama, er komen ongetwijfeld meer reorganisaties en faillissementen. Er is een flinke krimp op komst in deze sector. Het enige dat wij kunnen doen is mensen begeleiden naar ander werk. We raden chauffeurs ook aan daar over na te denken. Bijvoorbeeld over een baan in het beroepsgoederenvervoer.’’

Geen flexwerkers meer

In Groningen heeft directeur Adrie Oostenbrug van Autobusbedrijf Doornbos al maatregelen genomen met het oog op het gebrek aan opdrachten. ,,We hebben het tot nu toe gered. We hebben nu nog tien vaste chauffeurs in dienst, maar geen flexwerkers meer. Een deel van de vaste mensen rijdt op een taxi.’’

Ondanks de forse terugval in werk, heeft het bedrijf nog steeds een aantal klanten. ,,Vooral scholen en sportverenigingen. Maar als straks alles weer stil staat, de scholen dichtgaan en de sportverenigingen niet meer kunnen reizen, dan heb ik een probleem. Dan moeten er mensen uit.’’

Het spijtige is dat de sector net een beetje opkrabbelde, na de strenge coronamaatregelen in het voorjaar. ,,Het begon weer wat te lopen. We zouden volgende week weer met twee bussen naar Duitsland. Dat is nu geannuleerd, we komen Duitsland niet eens in. Van de kerstmarkten verwacht ik ook niet veel meer.’’

loading

Improviseren

Ook directeur Klaas Jan de Vries van Drenthe Tours in Assen moet improviseren om zijn medewerkers aan het werk te houden. ,,We hebben twee bussen ingeruild voor tien personenauto’s, die we verhuren. Eén bus is omgebouwd voor de Veiligheidsregio, alle banken zijn er uit gehaald en er kan nu in worden vergaderd.''

,,We rijden nog steeds voor scholen en we doen ook vervoer voor het COA in Ter Apel. En we rijden natuurlijk voor FC Groningen en Emmen. Dat zijn prima klanten, die gaan nog steeds op reis.’’

Bovendien heeft het Drentse bedrijf een goede klant aan de NS. Bij stremmingen of werkzaamheden aan het spoor wordt Drenthe Tours gebeld.

Het busbedrijf heeft nog 14 vaste chauffeurs in dienst. ,,Dat waren er eerst meer. Gelukkig heeft een aantal mensen dat is vertrokken elders werk gevonden’’, aldus De Vries. Geluk bij een ongeluk is volgens hem dat het nu al oktober is en het seizoen voor touringcarreizen er grotendeels op zit. ,,In maart en april werden we veel harder geraakt, dan was aan het begin van het nieuwe seizoen.’’

Flexibel zijn

Te veel personeel op straat zetten is volgens hem niet handig met het oog op de toekomst. ,,Als je iedereen ontslaat heb je straks niemand meer als het weer gaat lopen en je snel mensen nodig hebt. En dat gaat vroeg of laat echt weer een keer gebeuren. Je moet dus flexibel zijn.’’

De touringcarwereld is straks niet meer hetzelfde, denkt De Vries. ,,Veel senioren die voorheen een dagje met de bus op stap gingen, zie je niet meer terug. Maar daar komen andere groepen voor in de plaats.''

,,Ik verwacht veel van bedrijfsuitjes. Nu steeds meer mensen thuis werken, is de behoefte groot aan wat gezelligheid met collega’s. Mensen kunnen bij ons met de bus op stap, of zelf een bestelbusje huren.’’

menu