Slachtoffer ongeval met trein in Hoogezand-Sappemeer overleden; beveiliging overgang was al gepland

Op het traject Hoogezand-Martenshoek kwam een trein in botsing met een auto. Foto: Venema Media

Het slachtoffer van het ongeluk met een trein en een auto in Hoogezand-Sappemeer, is overleden. Het betreft een 92-jarige man uit Hoogezand. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Het ongeluk gebeurde bij de Schimmelpennincklaan, op een zogenaamde NABO: Niet Actief Beveiligde Overweg. De overweg vormt de enige toegang tot een woonhuis naast het spoor.

Een 92-jarige automobilist - overigens niet de bewoner van het huis - botste rond 11.30 uur tegen een trein. De man raakte bekneld in zijn auto en overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

Jaarlijks gemiddeld twee doden

Ongelukken op onbeveiligde overwegen zorgen jaarlijks gemiddeld voor twee doden. De afgelopen jaren ging het geregeld mis in de provincie Groningen: vorig jaar verongelukte een automobilist op een NABO in Scheemda, en in 2014 waren er twee ongelukken op een onbewaakte overweg in Winsum.

Spoorwegbeheerder ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen daarom zo snel mogelijk van alle onbewaakte overwegen af. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) stelde daar vorig jaar vijftig miljoen euro extra voor beschikbaar.

Sommige van de NABO’s worden alsnog uitgerust met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Andere heft ProRail op. Dat staat ook te gebeuren met de overweg in Hoogezand.

Sterker nog: de spoorwegbeheerder, de gemeente Midden-Groningen en de bewoners van het huis naast het spoor hadden daar al ‘vergevorderde’ plannen voor, verklaart woordvoerder Andy Riemer van ProRail.

„Het klinkt heel gek, maar dit was nu juist een geval waarin alles goed ging. De gemeente en de grondeigenaren willen net als wij graag van de overgang af, iedereen staat in de meewerkstand en dat is lang niet altijd zo. Dan is het extra zuur dat er nu nog zoiets ergs gebeurt.”

'Liever gisteren dan morgen'

„Heel verdrietig”, zegt ook woordvoerder Karin Elverding van de gemeente Midden-Groningen. Ze bevestigt dat de gemeente en ProRail in gesprek zijn over de onbewaakte overweg. Over de termijn waarop de spoorwegovergang verdwijnt, kan ze nog niets zeggen. ProRail wil er in elk geval vaart achter zetten. ,,Liever gisteren dan morgen’’, vat Wiemer samen.

Om te zorgen dat het woonhuis ook zonder spoorwegovergang bereikbaar blijft, wordt een weg aangelegd achter de woning langs. „Die grond is al vanaf 1800 bewoond en sindsdien altijd in de familie gebleven. Dus de bewoners moeten ook tevreden zijn over de uiteindelijke oplossing”, stelt Wiemer.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen