Trein naar Stadskanaal biedt Emmen hoop

Stadskanaal krijgt in 2025 een volwaardige spoorverbinding naar Veendam en Groningen. Daarmee worden de Veenkoloniën per trein beter bereikbaar.

De provincie Groningen heeft hierover een akkoord bereikt met spoorwegbeheerder ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), museumspoorlijn STAR en treinvervoerder Arriva.

Tussen Veendam en Stadskanaal wordt gebruikgemaakt van het bestaande STAR-traject. Dat is mogelijk vanwege een deal tussen de provincie en de STAR, die eigenaar is van de spoorlijn. De dienstregeling is zo uitgekiend dat de museumspoorlijn en Arriva op zondag beiden de hele dag kunnen rijden op het spoor tussen Stadskanaal en Veendam.

Slag om de arm bij Nedersaksenlijn
Lees verder

Rondedansje

,,Dat was een heel gepuzzel’’, zegt gedeputeerde Fleur Gräper (D66), die jaren onderhandelde met betrokken partijen. ,,Ik heb wel even een rondedansje gemaakt door de kamer.’’ De STAR krijgt 1,5 miljoen euro voor de spoorlijn en de grond. Het is voor het eerst in Nederland dat een museumspoorlijn en een treinvervoerder op dezelfde dag gebruikmaken van een gezamenlijke dienstregeling.

Met het beveiligen en opknappen van het straks nieuwe hoofdspoor tussen Veendam en Stadskanaal is voor de provincie een bedrag gemoeid van 62,8 miljoen euro. Het ministerie van I&W legt daarnaast nog eens vijf miljoen euro op tafel. Dat geld kan worden besteed aan beheer en onderhoud. Maar ook voor aanvullende investeringen als een sneldienst in Zuidbroek.

Sneldienst

De reistijd tussen Groningen en Stadskanaal is naar verwachting 41 minuten. Bij een sneldienst wordt alleen gestopt in Hoogezand-Sappemeer en Veendam. ProRail krijgt ieder jaar 1,1 tot 1,6 miljoen euro voor het plegen van onderhoud.

De uitwerking van de plannen duurt zo’n drie jaar, waarna de vergunningen moeten worden verstrekt en de eerste schop in de grond kan. De eerste Arriva-trein tussen Veendam en Stadskanaal zal in 2025 rijden. Op een gemiddelde werkdag mikt Arriva op 1900 in- en uitstappende reizigers. Gräper hoopt dat het spoor (Nedersaksenlijn) op termijn wordt doorgetrokken richting Emmen en vervolgens Twente. pagina 28

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.