Trein terug in Oost-Drenthe en Oost-Groningen? Als het aan deze gemeenten ligt wel

De drie varianten voor de Nedersaksenlijn tussen Stadskanaal en Emmen. Illustratie DvhN, bron Movares.

De gemeenten Hardenberg, Coevorden, Emmen, Borger-Odoorn, Stadskanaal, Veendam en Westerwolde zetten zich samen in voor de terugkeer van de trein in Oost-Drenthe en Oost-Groningen. De zeven gemeenten vinden dat deze spoorlijn een grote bijdrage kan leveren aan een betere bereikbaarheid van de regio met het openbaar vervoer.

In de Tweede Kamer is verzocht om een haalbaarheidsonderzoek voor de zogenoemde Nedersaksenlijn. Daarin wordt gekeken naar de slaagkans en de kosten voor de realisatie van het traject. De zeven gemeenten zeggen de uitdaging samen aan te gaan en zo het regionale belang voorop te zetten.

Vestigingsklimaat

De komst van de Nedersaksenlijn moet het voor ondernemers en woningzoekenden aantrekkelijker maken om te werken en te wonen. ‘Om zich hier te vestigen is goede bereikbaarheid van groot belang. Door een spoorlijn aan te leggen tussen Stadskanaal en Emmen bereik je nog meer verbinding tussen de verschillende grensregio’s’, stellen de gemeenten in een persbericht.

Mogelijkheden van waterstof verkennen

In de haalbaarheidsstudie wordt ook de aansluiting op het Duitse netwerk en de mogelijkheden voor goederentransport onderzocht. Verder is het de wens van de gemeenten om te onderzoeken of waterstoftreinen ingezet kunnen worden op de Nedersaksenlijn. Dit past bij de status die de Europese Unie aan Noord-Nederland heeft toegekend, onder de noemer Hydrogen Valley (waterstofregio).

menu