Treinspecialisten vergapen zich in Groningen aan de eerste waterstoftrein op het Nederlandse spoor

Gedeputeerde Fleur Gräper en Minister Stientje van Veldhoven bewonderen de waterstoftrein. Foto: DVHN

Als het aan het Groningse provinciebestuur ligt worden de waterstoftreinen voor het nieuwe traject Veendam-Stadskanaal snel besteld. Uit de testritten van de afgelopen weken tussen Groningen en Leeuwarden blijkt dat de waterstoftrein betrouwbaar is en de dienstregeling in kan.

De trein die op duurzaam geproduceerde waterstof rijdt, werd zaterdagmiddag op het Hoofdstation van Groningen aan het publiek getoond. Op het oog is het een doodgewone trein, maar wie de techniek induikt, ziet de bijzonderheden. Op het dak van de trein zet een brandstofcel waterstof om in energie en water. De vrijgekomen energie wordt vervolgens aan de onderkant van de trein opgeslagen in accu’s en van daaruit aangestuurd.

Geen bovenleidingen nodig

Het enthousiasme van bestuurders, techneuten, producenten en vervoerders is groot. De vervoersbedrijven hebben naast de bus straks ook een trein te pakken die stil is en veel comfort biedt. Minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) vindt het prima om de Coradia iLint, zoals de trein heeft, in 2024 te introduceren tussen Veendam en Stadskanaal. ,,Op dat traject zijn volop mogelijkheden. Er zijn daar geen bovenleidingen die je moet weghalen. Je hoeft niet van systeem te veranderen.’’

Waterstofvallei in Groningen

Van Veldhoven beseft dat de waterstoftrein moet concurreren met batterijtreinen die elektrisch worden aangedreven. Toch ziet de minister in het Noorden volop mogelijkheden. ,,Er wordt hier gewerkt aan een nieuw energiesysteem. Waterstoftreinen en -bussen kunnen in een vervoerscluster deel uitmaken van de waterstofvallei.’’ De minister doelt op de ambitie om in het Noorden windenergie dat op zee wordt geproduceerd in een nieuwe fabriek om te zetten in waterstof.

loading

Testresultaten zien er goed uit

Het gebruik van deze nieuwe grondstof klinkt ook directeur Anne Hettinga van treinvervoerder Arriva als muziek in de oren. ,,Al hebben we nog wel te maken met enkele commerciële elementen. We moeten in de praktijk meer weten over kosten, beheer en onderhoud van de waterstoftrein. De testresultaten zien er goed uit. Deze trein past in de dienstregeling en van rituitval hebben we geen last gehad.’’

Veendam-Stadskanaal perfect traject

De waterstoftreinen worden in aanschaf goedkoper als hij op een redelijke schaal wordt aangeschaft. Daarom polst de provincie overheden in omliggende landen over hun belangstelling voor de sprong naar een vervoerssysteem met waterstoftreinen. De Groningse gedeputeerde Fleur Gräper zegt dat Veendam-Stadskanaal een perfect traject is om van start te gaan. ,,Want waarom zou je daar investeren in dieseltreinen als deze techniek snel wordt doorontwikkeld? Het past bij onze doelstelling om in 2040 in het openbaar vervoer nul uitstoot te hebben.’’

Waterstoftrein is stil

Journalisten, buitenlandse producenten, ambtenaren en andere belangstellenden wurmden zich door de trein die iets hoger is en daarmee ruimer lijkt. Puntje van aandacht is de entree. Om in de trein te komen moest een stapje naar beneden worden gedaan, maar dat komt omdat de perrons in Duitsland iets lager zijn. De stilte van de waterstoftrein went snel. Volgens Gräper valt het al op als je nu op het station een dieseltrein hoort binnenkomen. ,,Dan zie je hoe het is en wat het straks wordt. Het is echt iets om je op te verheugen.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen