Een ritje over de ringweg (A7) door Groningen laat zien dat bouwer Herepoort met volle kracht bezig is. De vlekkeloos verlopen Operatie Spoordek geeft daarbij extra vertrouwen.

Drie volle dagen (tot en met zondag) heeft de bouwer van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen nog om de afgebroken spoorlijn terug te bouwen, maar heel spannend is dat niet meer.

Arriva en NS rijden maandag gewoon weer naar het Hoofdstation. Dat is voor Combinatie Herepoort vrijwel een zekerheid sinds woensdagmorgen. Ze zien zonder iets heel geks of onwaarschijnlijks geen kink in de kabel meer opdoemen en weten dat ze nu onder het spoor veilig een tunnel kunnen graven.

De spanning is er af als het 5,5 miljoen kg zware spoordek op z’n plek ligt. Het transport loopt op rolletjes. Letterlijk en figuurlijk. De klus is binnen drie kwartier gepiept.

Centimeters

Die tijd is het even heel rustig in de bouwput en weet de machinist van het transportplatform in zijn rode overall dat alle ogen van zijn collega’s op hem zijn gericht. Hij lijkt even de commandant van de bouwplaats als hij de 624 wielen van een speciaal transportplatform in beweging zet. Het bestaat uit zes lange rijen gekoppelde hydraulische karretjes.

loading

Ze tillen het betonnen spoor/tunneldek op en leggen het circa 65 meter mee verderop weer neer. Daarvoor zijn tientallen palen eerder in de week in het spoor aangebracht. Onderweg varieert de snelheid een beetje. Af en toe houdt de machinist in, soms ligt het tempo verrassend hoog. Eenmaal op zijn plek rijdt de machinist het beton nog een paar keer centimeters heen en weer.

Vertraging

Ondertussen volgen grondspecialisten en Durk Boonstra, de echte verantwoordelijke voor de operatie, met argusogen hoe de bodem zich gedraagt. Bij de Helperzoomtunnel ging dat met Hemelvaart 2018 mis onder het gewicht van de tunnel, nu slaan de experts geen alarm. Een opluchting voor de bouwer én projectorganisatie Aanpak Ring Zuid: als dit mis was gegaan, lag (weer) een enorme vertraging op de loer.

Geen moment is aan de lichaamstaal van de machinist en zijn collega’s aan de achterkant van het transport af te leiden dat er iets bijzonders aan de hand is. Het blijkt voor hen een ‘inkoppertje’. Het échte werk is de afgelopen weken en dagen al gedaan, toen dag en nacht is gewerkt aan het afbreken en afgraven van spoor en weg, en de tijdelijke weg is aangelegd die al dat gewicht moest kunnen houden. Tot vlak voor het transport zijn bouwers de rijplaten nog aan het vegen en inspecteren.

Mijlpaal

De klus wordt vanaf de Helperzoom gevolgd door tientallen voorbijgangers en mensen die er bewust op af zijn gekomen. In de kantoren van De Frontier staan mensen voor de ramen. Van de bewoners van het gebouw, pal naast de plek waar het spoordek is gebouwd, staan er maar een paar op de galerij te kijken.

Ze krijgen de komende tijd nog heel wat te verduren als de betonvloer van de bouwplaats wordt gesloopt en Herepoort verder gaat met de aanleg van de verdiepte ligging. Voor Herepoort is dat maar een van de klussen. Het bedrijf bereidt zich eerst voor op een nieuwe mijlpaal: de ingebruikname van het nieuwe viaduct in de A28, boven de Brailleweg. Daar rijdt het verkeer al twee jaar via een ‘chicane’ over een noodviaduct.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen