Op diverse locaties in Winschoten en omgeving wordt aan het spoor gewerkt. De overwegen van St. Vitusholt, Garst (op foto) en Oostelijke rondweg zijn daarom tijdelijk afgesloten voor verkeer. Ook in de nacht gaat het werk door.

Vanaf december sneltreinen op spoor tussen Winschoten en Groningen, reiziger is negen minuten eerder op bestemming

Op diverse locaties in Winschoten en omgeving wordt aan het spoor gewerkt. De overwegen van St. Vitusholt, Garst (op foto) en Oostelijke rondweg zijn daarom tijdelijk afgesloten voor verkeer. Ook in de nacht gaat het werk door. Foto: Huisman Media

Er gaan vanaf december extra sneltreinen rijden op het traject Winschoten-Groningen. Voor de reiziger gunstiger, want deze heeft meer instapmomenten.

Extra treinen betekent ook meer zicht op een zitplaats en de reistijd tussen Oost-Groningen en de stad wordt korter. Met name in de ochtend- en avondspits gaat vervoerder Arriva fors meer treinen inzetten. Vanaf december rijden er in de ochtendspits vijf extra sneltreinen, in de avondspits acht.

Investering van 23 miljoen euro

Ter illustratie: nu nog rijden er 34 treinen per dag , straks 47 treinen: 34 gewone en 13 sneltreinen. Ook niet onbelangrijk, de reistijd Winschoten-Groningen wordt teruggebracht van 34 minuten naar 25 minuten. Daarmee wordt de trein een concurrent van de auto. De sneltrein stopt op het Hoofdstation, Groningen Europapark, Scheemda en Winschoten.

Deze week is ProRail dag en nacht bezig om met tientallen medewerkers op talloze plekken op het traject aanpassingen door te voeren. Daarvoor investeren provincie Groningen, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de EU 23 miljoen euro.

Passagiersstromen groeien

Aanpassing van het spoorboekje en dienstregeling was absoluut noodzakelijk, omdat onderzoek aantoonde dat de passagiersstromen tussen beide steden toeneemt. Met name in de spits zitten treinen soms vol. ,,We zijn voor een nieuw schooljaar niet voor niets in overleg met scholen om roosters aan te passen, zodat niet alle studenten in de spits hoeven te reizen”, zegt Tineke Witteveen van Arriva. De vervoerder heeft een contract waarin staat dat ze tot 2035 het treinvervoer in Groningen mag verzorgen.

Ook sneller naar Bremen

De aanpassingen aan het spoor zijn niet alleen voor het binnenlands treinverkeer noodzakelijk, maar ook voor de Wunderline, de internationale verbinding tussen Groningen en Bremen. Als alle werkzaamheden voor deze verbinding achter de rug zijn, is de reiziger iets meer dan twee uur kwijt om tussen beide steden te reizen. De eerste fase is eind 2024 gereed.

Met de Wunderline willen provincie Groningen, Nedersaksen en de stad Bremen een impuls geven aan de economische ontwikkeling en leefbaarheid van de noordelijke grensregio’s.

menu