Veiligheid bepalend voor keuze meeste zorgklanten

De zorgverzekeringen met beperkte keuze van ziekenhuizen zijn afgelopen maand afgestraft door de consument.

Zorgverzekeringen zoals Zilveren Kruis en VGZ, die een harde confrontatie zochten met ziekenhuizen over de kosten en die budgetpolissen aanboden met beperkte keuze, zagen zeker in het Noorden vrij veel verzekerden opstappen. Verzekeraars zoals Menzis en De Friesland die de vrije zorgkeuze en geen risicoselectie benadrukten, groeiden juist.

Menzis beleefde zelfs de beste overstapperiode in zijn bestaan en groeide in Groningen en Drenthe met 9,6 procent. Landelijk groeide Menzis met 136.000 verzekerden en dat is een groei van 5 procent. ,,De klant heeft gekozen voor veiligheid en vertrouwdheid'', zegt vice-bestuursvoorziter Frank Janssen van Menzis.

,,Wij hebben vroeg gecommuniceerd dat we er met alle ziekenhuizen uit komen en dus ook alle zorg vergoeden, en dat heeft de consument blijkbaar gewaardeerd'', zegt Janssen. Ook bij andere groeiende verzekeraars viel op dat mensen minder kozen voor een hoger eigen risico en meer voor de duurdere restitutiepolis, met compleet vrije zorgkeuze. Ook het internetlabel van Menzis, AnderZorg, kreeg minder aanmeldingen voor een extra hoog eigen risico terwijl AnderZorg juist de laagste premie van het land had bij het hoogste eigen risico van 850 euro.

Andere groeiers zijn de kleine verzekeraars DSW uit Schiedam en De Friesland. Net als Menzis benadrukten deze verzekeraars ook de zekerheid en veiligheid. Ze hadden ook allen bewust geen budgetpolis met beperkte zorgkeuze. Maar Menzis en De Friesland hebben wel een goedkope variant, de Basis Voordelig-polis, met een lage premie maar wel vrijwel vrije zorgkeuze.

Alle zorgverzekeraars hebben dit keer minder uitgegeven aan reclames dan vorige jaren. Dat hadden ze van te voren ook afgesproken, omdat de consument al die reclames niet zo waardeert. Menzis heeft 30 procent minder uitgegeven aan reclame en was vooral minder op tv te zien.

De Friesland boekte vorige maand 50.000 leden winst en beleefde daarmee ook een van zijn succesvolste jaren. Het label FBTO dat tegenwoordig ook onder De Friesland valt, groeide ook stevig waarmee de combinatie De Friesland/FBTO meer dan een miljoen verzekerden heeft. Ze vallen beide onder Achmea, net als Zilveren Kruis.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.