Verbijstering over sloopplannen voor oude zuurstoffabriek

De oude zuurstoffabriek uit de jaren vijftig staat aan de Pop Dijkemaweg.

Architectuurcentrum Platform GRAS zet grote vraagtekens bij de sloopplannen voor de oude machine- en zuurstoffabriek aan de Pop Dijkemaweg in Groningen.

,,Die verdient de status van monument’’, vindt directeur en architectuurhistoricus Peter Michiel Schaap.

Uniek voor Groningen

De provincie Groningen wil de voormalige N.V. Hoek's Machine- en Zuurstoffabriek uit de jaren vijftig slopen vanwege de uitbreiding van een zoutopslagplaats, die pal achter de fabriek ligt. Schaap: ,,Het pand is een van de laatste gave voorbeelden van naoorlogse bedrijfshallen in de stad.’’

Het gebouw is volgens hem ook landelijk een zeldzaamheid. Het is echt een karakteristiek pand dat ook veel zegt over de geschiedenis van de Pop Dijkemaweg en de Ulgersmaweg. Ik ben verbaasd dat het nog niet de status van monument heeft. Groningen heeft hier echt iets unieks in handen.’’

Meer gebouwen verdienen beschermde status

GRAS is bezig met het samenstellen van een lijst waarop gebouwen staan die volgens het platform beschermd moeten worden. ,,Het gaat om 32 gebouwen en daar komt deze fabriek in elk geval ook op.’’

De provincie, die de fabriek en de bijbehorende gebouwen anderhalf jaar geleden kocht, moet voor de sloop formeel toestemming krijgen van de gemeente Groningen.

,,Het lastige is dat het gebouw geen beschermde status heeft’’, zegt wethouder Roeland van der Schaaf (PvdA). ,,Dus dan moeten we het sloopplan toetsen aan zaken als veiligheid en zo. Maar ik vind het zelf ook een waardevol gebouw. We zijn daarom met de provincie in gesprek om een oplossing te vinden. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan het behoud van het belangrijkste gebouw of een deel ervan. De provincie toont zich niet onwelwillend.’’

Sleutelen aan een oude Eend

In de fabriek, een van oudsher Schiedams bedrijf, werd onder meer zuurstof voor ziekenhuizen gefabriceerd. Er wonen nu vijf mensen anti-kraak. Ook is er een oefenruimte voor bandjes.

loading  

Hans Bakker woont er niet, maar sleutelt met nog zeven anderen met enige regelmaat aan oude auto’s in de voormalige opslagplaats voor gasflessen. ,,Ik was vroeger fietskoerier en toen kwam ik hier wel’’, zegt hij terwijl hij zich over het chassis van een Citroën 2CV uit 1959 buigt. ,,Nadat de fabriek sloot, zat er nog een tijdje een taxibedrijf in. Het is echt een prachtig gebouw.’’

Een andere bewoner zit op zijn gemak met een kop koffie in de zon. Ook hij heeft liever dat het gebouw en het terrein behouden blijven. ,,Ik was net begonnen met het timmeren van een kippenhok.’’

menu