Verfje voor 100 jaar oud monument

De restauratie van de spoorbrug tussen Onnen en Glimmen duurt langer dan gedacht. Foto: ProRail/Stefan Verkerk

De afgelopen jaren is flink wat afgeklaagd over de haveloze toestand van het precies 100 jaar oude viaduct over het spoor tussen Glimmen en Onnen. Volgend jaar is daar als het goed is geen reden meer voor.

Prorail heeft er alle vertrouwen in dat de brug dit jaar alsnog wordt opgeknapt om het eeuwfeest fris geschilderd af te ronden. De spoorbeheerder werkt sinds het voorjaar aan de brug. Die was er slechter aan toe dan gedacht.

Met alleen een nieuw brugdek, nieuwe houten voetpaden en een verfbeurt − de oude kleur komt terug, maar die verschilt niet veel van de huidige − kon het rijksmonument het nieuwe jaar niet in. Door de vervanging van slechte onderdelen en het opknappen van de rest van de staalconstructie, duren de werkzaamheden drie maanden langer.

Werkzaamheden zijn eind december klaar

De brug is voor dat werk ingepakt. De weg was in augustus een week afgesloten voor de opbouw van de ‘cabine’. Ook in november, als de steigers worden weggehaald, kunnen fietsers en wandelaars een week geen gebruikmaken van de brug. Autorijden gaat voorlopig helemaal niet. Eind december zijn de werkzaamheden volgens Prorail klaar.

Voorbijgangers ergerden zich al jaren aan de verroeste aanblik van de brug en de ingezakte planken op de voetpaden. Volgens Prorail is er met de veiligheid van de constructie niks mis en kan het historische viaduct de aslast van vrachtwagens gemakkelijk dragen. Onder de voetpaden voegt het alleen een aluminium constructie toe als extra afscherming van de bovenleiding.

Monumentale ‘vakwerkligger’

De 75 meter lange brug is een monumentale ‘vakwerkligger’ met twee overspanningen en vier bakstenen middenpijlers. De met klinknagels vastgezette boog en schuine stalen balken dragen de wegdekvakken. Het viaduct ligt sinds 1920 op holle gemetselde landhoofden en verkeert met uitzondering van de verdwenen kasseienweg − er ligt nog een deel aan de zuidzijde van de brugoprit − en iets verhoogde pijlers (bij de elektrificatie van het spoor in 1954) in oorspronkelijke staat.

Met de brug herstelden de spoorwegen destijds de verbinding tussen Onnen en Glimmen/Harendermolen. Bij de aanleg van het grote rangeerterrein, sinds 1985 voornamelijk in gebruik bij het NS onderhoudsbedrijf, ging de overweg dicht.

menu