Verkeersongevallen nemen toe, maar middelbare scholen doen weinig aan verkeersles

Dodehoekles op een basisschool. Foto: Archief Corné Sparidaens

Van de middelbare scholen in de provincie Groningen doet slechts de helft mee aan verkeersveiligheidscampagnes en projecten van Verkeerswijzer Groningen.

Het verschil met het basisonderwijs is groot. Daar halen negen van de tien scholen activiteiten van Verkeerswijzer in huis. Al was het maar als voorbereiding op de verkeersexamens die rond deze tijd overal worden afgenomen.

Arjan van der Zwaag van Verkeerswijzer zou ook onder middelbare scholen graag wat meer interesse zien. Volgens hem maken de actuele verkeersongevallencijfers over 2018 (er waren meer dodelijke verkeersslachtoffers en er vielen meer gewonden in het verkeer) weer duidelijk hoe belangrijk verkeerseducatie is.

Kiezen

,,Maar ik snap het wel. Scholen moeten kiezen uit een veelheid aan maatschappelijke onderwerpen waar ze aandacht aan kunnen besteden’’, zegt Van der Zwaag. Verkeerswijzer Groningen, een initiatief van alle gemeenten en de provincie, bereikt circa 80.000 deelnemers per jaar.

Volgens Van der Zwaag hebben alle deelnemers één op één een (praktijk)les gekregen. Want dat wil Verkeerswijzer vooral: niet alleen de theorie vertellen, maar gevaarlijke situaties laten ervaren.

,,In een echte vrachtwagen klimmen en zelf zien wat een dode hoek is, betekent voor kinderen zoveel meer dan een verhaaltje.’’ Met simulators ervaren beginnende chauffeurs wat er gebeurt als ze onder invloed rijden, of appen op de fiets. Verkeerswijzer zet zoveel mogelijk leeftijdsgenoten in om het verhaal zo laagdrempelig mogelijk uit te leggen.

Tips over elektrisch fietsen

Ouderen krijgen op clinics tips over elektrisch fietsen, wat steeds vaker verkeerd afloopt. ,,Een elektrische fiets is snel gekocht, maar tips voor veilig gebruik krijgen kopers er vaak niet bij’’, zegt Van der Zwaag. Meertalige lesboekjes van Verkeerswijzer voor internationale studenten in Groningen en asielzoekers vinden inmiddels landelijk gretig aftrek.

Van der Zwaag ziet appende fietsers, met kinderen naast zich, regelmatig gewoon door rood of tegen het verkeer in fietsen in Groningen. ,,Uiteindelijk gaat veiligheid om gedrag. Het besef dat je de weg met elkaar deelt en dat je rekening met elkaar moet houden.’’

Zou wat meer handhaving helpen? ,,Het kan een manier zijn om ervoor te zorgen dat mensen zich de regels wat sneller herinneren. We werken nauw samen met politie, maar de handhavingsdruk neemt niet toe. Ook zij moet prioriteiten stellen en de capaciteit verdelen.’’

menu